حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست مسئولین بسیج دانشجویی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان:
فراگیرترین عامل فراگفتمانی، فرهنگ جامعه است
در جلسه اختتامیه نشست مسئولین بسیج دانشجویی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه، ضمن تشکر از مشارکت فعال دانشجومعلمان مسئول به بیان دستاوردهای این نشست پرداخت.
وی ضمن بررسی مسائل و مشکلات دفاتر در پردیس ها و مراکز استان ها، انتخابات و تشکیل اولین شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به منظور رصد، تحلیل و پیگیری، تشکیل اولین کارگروه هنر و رسانه با محوریت آموزش و پرورش در قالب های فضای مجازی، مستند، انیمیشن، اپلیکیشن و رسانه، تشکیل حلقه های مباحثه پیرامون چگونگی کیفی سازی ورودی های دانشگاه فرهنگیان در چهار محور و کارگاه های اخلاق تشکیلاتی، جریان شناسی تاریخ معاصر، جذب و سازماندهی، چالشهای پیش روی انقلاب، مطالبات رهبری و تربیت معلم و... را از مطالب و مباحث مورد توجه در این نشست عنوان کرد.
صدیقی همچنین تجلیل از 10 طرح و ایده موفق و نوآوری توسط مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور، در شش محور، بررسی قوانین، آیین نامه و ضوابط تشکیلاتی بسیج دانشجویی و چگونگی تعاملات درون دانشگاه تببین مأموریت ها و ایجاد فضای گفتگو و تعامل دانشجومعلمان با دکتر نیک روش، ریاست سازمان بسیج دانشجویی را از برنامه های نشست مسئولین بسیج برشمرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این نشست، ضمن قدردانی از تلاشگران و پیشتازان مخلص عرصه فرهنگی و انقلابی و نیز ابتکارات و خلاقیت ها در این عرصه ها، با تاکید بر خودسازی، گفت: باید دل و فکر را با یاد خدا و معنویت و انس با ولایت تعالی بخشید، چرا که کاهش ذکر و یاد خدا و کاهش معنویت، سرانجام آن، قساوت قلب است.
وی با اشاره به وجود سختی و تنگناها در راه اسلام و شیعه، خاطر نشان کرد: فکر نکنیم حالا که انقلاب شد همه چیز آنطور که ما آرزو می کنیم اتفاق می افتد، راه علی راهی است که بیشترین خون را داده و بیشترین آوارگی و خانه خرابی را تحمل کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به دو دهه ی " غیبت" (27-38 سالگی) و دهه " میان غیبت و شهادت" (سال های 68-57) به عنوان مهمترین دوران عمر امام خمینی (ره)، گفت: این دو دهه شاخص و بارز و تمیز دهنده زندگی حضرت امام خمینی (قدس سره) از دیگران است، امام (ره) را باید با این دو دهه شناخت و بین غیب از یک سو و شهادت از سوی دیگر و نیز فلسفه و سیاست از سوی سوّم جمع کرد.
وی با بیان اینکه امام نه تنها قائل به "ولایت فقیه" بلکه چون حکیم و عارف بود قائل به "ولایت حکیم" و "ولایت عارف" بود، خاطر نشان کرد: او "ولایتی" را آورد که در آن فقاهت، آمیخته با حکمت و حکمت، عجین شده با عرفان بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که در مقابل استکبار ایستاده است، اظهار کرد: این انقلاب با تمام پیشرفت هایی که در این چهل سال داشته، زخم هایی دارد که ناشی از تنبلی و کوتاهی بوده است.
وی اولین راهکار برون رفت از این چالش را شناخت درست زخم ها و مسائل دانست و گفت: در گام بعدی شما وظیفه دارید به عنوان جریان انقلابی دانشجویی به گفتمان سازی بپردازید و آن را به سمت اولویت مسئولان کشور در مداوای این زخم ها سوق دهید.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تاکید بر نگاه عمیق و علمی و به دور از هیجان و احساس دانشجویان به مسائل، افزود: مطالبه گری به معنای، داشتن، ابراز و پیگیری مطالبات و از ویژگی های یک جامعه پویا و باانگیزه است.
وی با بیان اینکه مطالبه گری در درون خود نوعی آرمانگرایی را نمایندگی می کند، افزود: جامعه بدون مطالبه، جامعه ای مرده و بدون آرمان است، اما مطالبه گری صحیح مختصاتی دارد که بدون برخورداری از آنها، به بیراهه می رود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه تضمین ارزش و آرمان های جامعه و مطابقت با قانون و عرف حاکم را از ویژگی های مطالبه دانست و بر اهمیت نحوه ابراز مطالبه، زمان و مرجع درخواست و چگونگی پیگیری آن، تاکید و اظهار کرد: اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح و از راه های غیرقانونی دنبال شود نه تنها به نتیجه مورد نظر نمیرسد چه بسا معکوس و به ضد خودش تبدیل می شود که در حوادث اخیر کشور همه این نکات کاملا" موضوعیت دارند.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و نیز ورود انقلاب اسلامی ایران به چهل سالگی خود، خاطر نشان کرد: بحمدالله اصول و مبانی این انقلاب ثابت و پایدار مانده و از این شجره طیبه، میوه های نو به نو و جدید بروز کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه ضمن بیان شیوه های متنوع و گسترده دشمنان برای مقابله با انقلاب و با تاکید بر اهمیت و نقش حضور مردم در ایام الله همچون ۲۲ بهمن و ۹ دی، تصریح کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نمونه دیگری از عشق و ارادت مردم به انقلاب، بویژه امام و ولایت فقیه به عنوان هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی خواهد بود، انقلاب اسلامی ایران ارزان بدست نیامده و باید از این امانت، بخوبی صیانت کرد.
وی با اشاره به بروز مجموعه ای از مشکلات در جامعه که به تدریج زمینه ساز القای اندیشه ناکارآمدی می شود، گفت: لازم است همه در مواجهه با چنین القائاتی، با منطق، استدلال، معیار و اطلاع رسانی صحیح از اقدامات انجام گرفته، از ذهنیت سازی منفی در افکار عمومی جلوگیری نماییم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ضمن تعریف شاخص " کارآمدی" و با اشاره به مقایسه امکانات و شرایط اقتصادی درآمدها و هزینه های کشور در دو دوره ی قبل و بعد از انقلاب برای بررسی میزان کارآمدی، افزود: امروز دستاوردها و آثار پربرکت انقلاب اسلامی خارج از محدوده های جغرافیایی ایران و نفوذ آن به قلمرو قدرت های استکباری است، آنچه بخش هایی از خاور میانه، آفریقا و برخی کشورهای دنیا را در برگرفته، حقیقت ناشی از بیداری اسلامی و شکل گیری روحیه استکبار ستیزی، آزادی خواهی و استقلال طلبی است که ریشه در عمق ایمانِ مردم خدا جوی این مرز و بوم دارد.
وی با تاکید بر ضرورت نقد منصفانه و عالمانه در مواجهه با ضعف ها، نارسائی ها و ناکارآمدی ها در راستای استمرار حرکت انقلاب در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در این راستا علاوه بر ارائه راهکار ناصحانه و خیرخواهانه، دامنه نقد نباید هم آوا با معارضان و منجر به تخریب دست آوردهاى بزرگ جمهوری اسلامى و تشویق و تمجید بدخواهان انقلاب و نظام شود.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه جمهوری اسلامی و ملت عظیم الشأن با سربلندی در مصاف راهبردی و تاریخ ساز با نظام سلطه و استکبار، روند تکاملی و حرکت به سمت آرمان های بلند و تمدن ساز خود را پویاتر و پر فروغ تر از هر مقطع تاریخی تداوم بخشیده اند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک حقیقت زنده، مستحکم و الهام بخش است که نفوذ گفتمان حق طلبانه، سلطه ستیز، سلطه گریز، عدالت محور و آزادی بخش آن، بیداری و ایستادگی جامعه بشری برابر نظام استکبار و صهیونیسم بین الملل بویژه حکومت بدتر از داعش آمریکا را به ویژه در منطقه حساس و راهبردی غرب آسیا، رقم زده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نوع انقلاب ایران با عنوان " انقلاب اسلامی" را موجب غافلگیری صاحب نظران و سازمان های اطلاعاتی دنیا برشمرد و اظهار کرد: انقلاب اسلامی شامل ویژگی هایی چون عقیده و ایمان، معنویت، قدرت رهبری و نفوذ معنوی آن، نقش مساجد و حوزه های علمیه، وحدت پیام و ... بود.
وی با اشاره بر تفرقه به عنوان مهمترین آسیب انقلاب از دید امام خمینی (ره)، خاطر نشان کرد: در دیدگاه امام، صدور انقلاب یک وظیفه حتمی است، زیرا اسلام دینی، جامع و جهانی است.
حجت الاسلام دادگر ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی که همراه با ماهیت دینی بود، اعتبار نظریه های سیاسی زیر سئوال رفت.
وی در ادامه بصیرت و راه های تشخیص حق و باطل، بررسی سابقه تاریخی ریزش ها و رویش ها از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی، زمینه های فکری فرهنگی شکل گیری فتنه، امر به معروف و نهی ازمنکر را از مباحث مهمی برشمرد که جامعه تعلیم و تربیت بیش از افراد دیگر به آن نیازمند است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت، توجه به ضرورت، امکان پذیری، جایگاه و اهمیت تحول، استخراج مدل مفهومی تربیت معلم در کلام رهبرمعظم انقلاب، طراحی تحول در سه بعد محتوا، ساختار و نیروی انسانی، ارتقاء جایگاه ومنزلت معلم با کمک دانشگاه فرهنگیان، بررسی نسبت انسان شناسی مدرن با تربیت اسلامی، جریان شناسی فرهنگی نظام آموزش و پرورش، اصول و راهکارهای تربیت جهادی، نظریه فطرت و تربیت توحیدی، یادگیری تعاملی در مدرسه پنهان و روانشناسی رشد اسلامی را از نکات مورد توجه در زمینه تحول در تعلیم و تربیت و تربیت معلم دانست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تاکید برتمرکززدایی و تفویض اختیار با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیت های تربیتی، اظهارکرد: توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور، مدیون نظام آموزش و پرورش آن و یکی از عناصر مهم آموزش و پرورش نیز نظام تربیت معلم است.
وی با اشاره بر ضرورت تدوین برنامه های عملیاتی و اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه و نسخه شفا بخش، خاطر نشان کرد: بنابراین دغدغه همه مسئولان و دردمندان و متخصصان آموزش و پرورش باید تهیه طرح های اجرایی بر مبنای سند تحول باشد، به طوریکه شناسایی مولفه های موثر در یک نظام تربیت معلم کارآمد و پویا بر مبنای مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با نگاه به الگو های نظام تربیت معلم در کشورهای پیشرفته جهان و ارائه یک مدل بومی سازی شده، مسئله اصلی آن باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری احصاء مولفه های فلسفه، اهداف، ساختار تعلیم و تربیت، برنامه درسی، ارزیابی کیفیت آموزشی و شایستگی های معلم طراز جمهوری اسلامی نظام تربیت معلم را در ارائه مدل مناسب نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ضروری دانست و در ادامه بر پرداختن به جایگاه نظام تربیت معلم در اسناد و قوانین بالادستی بویژه در مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین، جمع آوری نظرات اندیشمندان و متخصصان حوزه آموزش و پرورش به منظور ارائه مدل مناسب نظام تربیت معلم و اعتبار سنجی آن با روش های علمی تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه به بیان نکات و جنبه های گفتمانی در تعلیم و تربیت، تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان با رویکرد به اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مثابه یک ذخیره ای از سخنان ارزشمند پرداخت.
وی تعمق در سخنان رهبرمعظم انقلاب و استفاده از بیانات و مکتوبات ایشان، در ایجاد تحول در تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان را از بایسته های مهم، زنده نگه داشتن سخنان ارزشمند در محیط حیاتی خود دانست که باید روابط درونی و بیرونی این سخنان مورد توجه دقیق قرار گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه سخنان رهبر انقلاب، عمدتا بنا به یک یا ترکیبی از معیارها، ضوابط و دلایل از زمره معارف و گزاره های دینی هستند، اظهار کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی های مختلف و بر حسب حضور مخاطب، از گفتمان سازی به مثابه یک مطالبه ی مهم یاد کرده اند و گفتمان سازی به یکی از واژگان فقه حکومتی تبدیل شده است.
وی تعریف گفتمان در اندیشه رهبرمعظم انقلاب را ناظر به شرایط مفاهمه در جامعه عنوان و تصریح کرد: بر این اساس گفتمان، شرایط و وضعیتی است در سطحی از جامعه، که مضامین، شعارها، انتخاب ها و برنامه ها، متناسب با آن معنا و جهت می یابند، تعیّن و تحقّق گفتمان در باور عمومى است و با دو بُعد"زمان " و " مکان " ارتباط می یابد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به بیش از چهل عامل و مؤلفه، موثر در موفقیت یا شکست فرآیند گفتمان سازی در جامعه در سخنان رهبر معظم انقلاب، افزود: در فرآیند گفتمان سازی و پی جویی از شرایط موفقیت گفتمان سازی، فراگیرترین عامل فراگفتمانی، فرهنگ جامعه است.
وی با بیان اینکه سنخیت و تناسب میان گفتمان ها با فرهنگ ها، اصلی اساسی و فراگیر در فرآیند گفتمان سازی است، تصریح کرد: علاوه بر فرهنگ جامعه، عوامل دیگری از جمله سیاستگذاری فرهنگی، جامعه پذیری، رسانه، هنجارهای جامعه، سبک زندگی و نگرش و گرایش تمدّنی بسیار مؤثر خواهند بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به عوامل بیناگفتمانی از جمله تبادل فرهنگی، تهاجم فرهنگی، هم ریختی فرهنگی، قدرت درونی، تعامل حاشیه ای، زبان مشترک،ترجمه ی فرهنگی و همدلی و همزبانی و عوامل درون گفتمانی شامل: استدلال، اقتدار و قدرت نرم، الگوسازی، پاسخگویی، تبلیغ و بلاغت، تبیین، تکرار، توسعه پذیری، جذابیت، هسته ی درونی، دسترس پذیری، شاخص سازی، همه فهم بودن، کنشگران، مقبولیت، متقاعدسازی و اعتمادبخشی، تصریح کرد: لحاظ برآیندی از این مجموعه ی عوامل، مایه ی نضج و بالندگی گفتمان ها خواهد بود و گفتمان تحوّل درتعلیم و تربیت و تربیت معلم اگر صرفاً در حدّ طرح بحث ها و ایده ها و اسناد باقی بماند، هرگز تبدیل به یک گفتمان پرطنین و مؤثر نخبگانی در جامعه ی تعلیم و تربیت، حوزویان و دانشگاهیان نخواهد شد.
وی در پایان با بیان اینکه بایسته ها و اخلاقیات گفتمان تحوّل در تعلیم و تربیت است، بر" آزاداندیشی " و "نقادی " به عنوان اصلی مهم برای هر سطحی از اندیشه ورزی و تحوّل تاکید کرد.