معاون مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان اصفهان در همایش نگاهی برتعامل مدیر خردمند و نو معلم خلاق:
فرهنگ خلاقیت و نوآوری در مدارس تقویت شود
معاون آموزشی و پژوهشی، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در جمع معاونین و مسئولین اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان وهمچنین مدیران و نو معلمان مدارس استان گفت: فرهنگ خلاقیت و نوآوری باید در مدارس تقویت شود و معلمان در این راستا نقش بسزایی دارند
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان دکتر تقی آقا حسینی روز پنچ شنبه 7 دی ماه در همایش «نگاهی بر تعامل مدیر خردمند و نومعلم خلاق» که در مرکز آموزش عالی شهید رجایی برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و آموزش وپرورش دو مجموعه تفکیک ناپذیر هستند، اظهار داشت: این دو مجموعه وظیفه فراهم کردن فرصت برای یادگیری و رشد مدیر خردمند و نو معلم خلاق را دارند و باید دانست در حوزه تعلیم و تربیت بین مدیر و معلم تفاوتی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه معلمی که مدیر باشد آموزش او اثربخش تر بوده و در عین حال مدیری که نقش معلم و مشاور و مربی را داشته باشد قادر به انجام وظیفه اصلی خود خواهد بود، اضافه کرد:وظیفه مدیر در نظام اسلامی ایجاد فرصت برای رشد و تعالی در همه ابعاد است، معلم هم در همین راستا نقش خود را ایفا می کند و ماهیت انجام وظیفه معلم و مدیر در حوزه تعلیم و تربیت با هم معنا می دهند.
معاون آموزشی و پژوهشی ، فرهنگی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان یک رسالت را بر عهده دارند، در واقع دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسائل تربیتی با حمایت معلمان این مسیر را ادامه می دهد و انسانی فرهیخته تر و کارآمدتر را به خانه اصلی خود که همان مدرسه است، باز می گرداند تا با همکاری همدیگر در نظام آموزشی فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه مطالعات و پروژه های بین المللی متفاوتی در همین زمینه و این شعار در دنیا در حال فعالیت است که بر وجود مدیر کارآمد، خردمند، هوشمند و معلم نوآور و خلاق در حوزه تعلیم و تربیت تاکید دارند، ابراز داشت: گفت و گو کردن با همدیگر، خردمندی، رشد، پیشرفت، آموزش به همراه تعامل سازنده و اثر بخش بین مدیر و معلم این امر را در زمینه آموزش امکان پذیر خواهد می کند.
دکترآقا حسینی با تاکید به گسترش این تعامل، اظهار داشت: این تعامل و پیوند معنا دار بوده است و چنانچه بتوانیم این تعامل را گسترش دهیم در این راه موفق تر عمل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: همه می دانیم که زوجیت با تعامل، تفاهم و گفت و گو کردن معنا دار بوده و نتیجه می دهد، البته تحقیقات دنیا هم در حوزه های تربیتی به این تعامل رسیده اند. و در هر نظام آموزشی باید زمینه و شرایط برای این امر فراهم شود و بدون شرایط امکان انجام تعامل گسترده وجود ندارد.
معاون آموزشی و پژوهشی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: معلمان خلاق و نوآور هستند و اصلی ترین زمینه تقویت در مدارس همان فرهنگ حاکم بر مدارس است که با تقویت این فرهنگ می توانیم در مسیر رشد گام برداریم. در واقع فرهنگ، مدیر و معلم را به هم پیوند می دهد.
بهبود مکانیزم مدارس لازمه رسیدن به توسعه پایدار است
وی یادآور شد: برای دستیابی به توسعه پایدار، رشد توانایی ها ضروری است و مدارسی که به این سمت پیش می روند مدیران این مدارس دچار تحولات شده و شرایط را بهتر درک کرده و مکانیزم را بهبود می بخشند.
دکترآقا حسینی با تاکید بر اینکه نظارت مدیران بر توان معلمان، اهیمت دارد، تصریح کرد: یکی از عوامل مغفول مانده در تعلیم و تربیت، نظارت در امر راهنمایی بوده که امری لازم است و باید مدیران بر توان معلمان نظارت داشته باشند تا آنها رشد کرده و خردمند شوند.
وی اضافه کرد: باید مدیر برخوردار از توانایی تدریس، ارزیابی، برنامه ریزی دقیق، توانایی تسلط بر الگوهای تدریس و موارد دیگر باشد و در این صورت ناظر آموزشی خواهد بود که می تواند به معلم در امر تعلیم و تربیت کمک کند تا تجربه ها را به نسل جدید منتقل کند.
دکتر آقاحسینی گفت و گو، شنیدن و تعامل در حوزه های آموزشی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: شنیدن و گوش کردن به صحبت های همدیگر در این زمینه نیاز بوده و امر مهم به نظر می رسد. علاوه بر این اداره مدرسه توسط مدیر امری ضروری است و یک مدیر خردمند باید تمرکز بر آموزش، توسعه آموزش و فرهنگ، نگرش و دانش لازم را برای تحول داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین باید مدیر برای رهبری مدرسه رسالت و هدف آرمانی را تعریف کند و با هدف گذاری در این زمینه تلاش لازم را انجام دهد.
معاون آموزشی و پژوهشی ، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه لازمه تحول، آگاهی مدیر به نیازهای جامعه است اضافه کرد: مدیران از میزان یادگیری و یاد دادن به نو معلمان غفلت نکنند و سعی کنند که تجربه های خود را به نومعلمان آموخته و برای آنها الگو باشند، علاوه بر این معلمان هم به رفتارهای مدیران توجه کنند و با معنویت بخشی به کارها در حوزه فرهنگ و مدرسه به رشد و تعالی دانش آموزان کمک کنند.