استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در گفتگو با ستاد خبری دومین دوره فیلم سازی و فیلم نامه نویسی:
شناخت فیلم از فیلم ساز بودن مهم تر است
استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران با بیان اینکه فیلم ساز بودن مهم نیست و شناخت فیلم از فیلم ساز بودن خیلی مهم تر است، گفت: باید وقتی معلمان مانند سربازان وارد جبهه فضای آموزشی می شوند مسلح به ابزارهای آموزشی متعددی شوند که یکی از این ابزارها فیلم است که این امر می تواند به حضور موثر معلمان در داخل کلاس کمک کند.
محمود مجیب حق قدم با بیان اینکه دوره توانمندسازی دانشجو معلمان و استادان دانشگاه فرهنگیان برای دومین سال در اصفهان برگزار می شود، افزود: اولین دوره توانمندسازی دانشجویان در زنجان برگزار شد و امسال نیز این دوره بر همان مبنای سال گذشته و سرفصل ها اجرا می شود.
استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران با بیان اینکه امیدوارم این دوره ها تداوم داشته باشد، تصریح کرد: 13 سال است که در آموزش و پرورش جشنواره "فیلم های آموزشی، علمی و تربیتی رشد" برگزار می شود و فیلم های دانش آموزان و معلمان نمایش داده می شود، اما جای جشنواره دانشجویی خالی بود. این دوره کمک می کند جشنواره رشد کامل شود و دانشجویانی که قرار است در آینده معلم شوند با مقوله فیلم و فیلم های آموزشی آشنا شوند.
مجیب حق قدم اضافه کرد: باید وقتی معلمان مانند سربازان وارد جبهه فضای آموزشی می شوند مسلح به ابزارهای آموزشی متعددی شوند که یکی از این ابزارها فیلم است که این امر می تواند به حضور موثر معلمان در داخل کلاس کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: پس از برگزاری دوره نخست، دانشجویان با اساتید در رابطه با فیلم نامه نویسی و ساخت فیلم ارتباط گرفتند و اطلاعات خوبی دریافت و در جشنواره رشد شرکت کردند و این نشان می دهد این دوره آن قدر جذاب بوده که هم چنان پیگیر آن هستند.
استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران گفت: در این دوره ها زمان بسیار کم است و قرار است دروسی که در چهار سال در دانشگاه تدریس می شود در چند روز به دانشجویان ارایه شود، مسلما امکان پذیر نیست که همه اطلاعات گفته شود، اما برای ادامه راه باید خود دانشجویان پیگیر باشند و از ظرفیت اساتید حوزه هنری سازمان تبلیغات، انجمن سینمایی جوانان و .. بهره بگیرند.
مجیب حق قدم اظهار کرد: خوشبختی که در حال حاضر وجود دارد که در گذشته نبود وجود اینترنت و اطلاعاتی است که در داخل شبکه های اجتماعی است و افراد می توانند به آنها دسترسی داشته باشند و در مورد ساخت فیلم، تحلیل فیلم و ... اطلاعات کسب کنند.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که در این دوره حضور دارند برگزیده هستند، تصریح کرد: امیدواریم اطلاعات این دوره از طریق دانشجویان به دانشجویان سال های بعدی منتقل شود. دوره های آموزشی نسبت به گذشته تغیر کرده است و ابزار آموزش هم تغیر می کند و دانش آموزان نیز به دلیل انفجار اطلاعات تغیر می کنند و معلمان باید مسلح به ابزار جدید باشند.
استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران با بیان اینکه فیلم ساز بودن مهم نیست و شناخت فیلم از فیلم ساز بودن خیلی مهم تر است، گفت: لازم نیست برای انجام هر کاری الزاما آن را کامل یاد بگیریم، مثلا برای خرید ماهی به بازار می رویم اما صیاد نیستیم ولی می توانیم یاد بگیریم ماهی خوب را انتخاب کنم.
مجیب حق قدم اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری این دوره اگر دانشجویان فیلم ساز نشدند حداقل بتوانند فیلم بین خوبی باشند و فیلم و عکس خوب و بد را تشخیص دهند و فیلم و عکس را تحلیل کنند و از فیلم برای آموزش به دانش آموزان استفاده کنند و به عنوان یک ابزار مهم آموزشی به فیلم نگاه کنند، اما اگر فیلم ساز شوند غایت موضوع است.
وی با بیان اینکه باید دانشگاه فرهنگیان برای تمام دانشجویانی که قرار است معلم شوند دوره آموزشی مبادی سواد بصری را برگزار کند، افزود: پیشنهاد می کنم کتاب مبادی بصری برای تمام همکاران فرهنگی تدریس شود و به جز فیلم از عکس، گرافیک، پوستر، تئاتر و سرود و مواردی که جنبه هنری دارند بهره بیشتری برای آموزش برد.
وی با بیان اینکه میزبانی اصفهان بسیار خوب است، اضافه کرد: سال گذشته اولین دوره بود، اما امسال کم و کاستی دوره قبل برطرف شد و اصفهان به شایستگی این دوره را برگزار کرد. استقبال در همه دانشجویانی که در این دوره ها حضور دارند وجود دارد.