مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

دکتر عروف زاد سرپرست امور پردیس های استان اصفهان در نشست خبری اصحاب رسانه:

دانشگاه فرهنگیان به دنبال این است که از طریق معلمان و نظام تعلیم و تربیت نقشی در توسعه جامعه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان اصفهان دکترعروف زاد سرپرست امور پردیس های استان پیش از ظهر یکشنبه 22 مردادماه  در نشست خبری با اصحاب رسانه های فعال استانی اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد تأثیرگذار مهم در حوزه های مختلف است و بنای رشد یک جامعه بر اساس آموزش و پرورش اتفاق می افتد که با توجه به اهمیت این نهاد، به منظور تحول در نظام آموزشی سند تحول بنیادین اتفاق افتاده است و گام های مهمی در راستای این تحول برداشته شده که بر اساس آن باید نظام ملی تربیت معلم تهیه و نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش تربیت شوند و دانشگاه فرهنگیان باید گام های مختلفی را در رابطه با این سند برمی داشت؛ به همین دلیل سیاست های موجود در دانشگاه فرهنگیان باز مهندسی شدند و اقدامات موثری در این راستا صورت گرفت.

عروف زاده با بیان اینکه : دانشگاه فرهنگیان به دنبال این است که از طریق معلمان و نظام تعلیم و تربیت، نقشی در توسعه جامعه داشته باشد تصریح نمود: نیاز به معلمانی داریم که دارای هوش تجربی و تاملی باشند، معلم باید نقش مربی و رهبر در کلاس را ایفا کند و برای رسیدن به این هدف باید نگاه جدیدی در تربیت نیروی انسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی که گفتمان تخصصی تربیت معلم را دارد، باید نگاه جدیدی در انتقال ارزش ها به جامعه داشته باشد تا نسل جدید را با شایستگی های چند وجهی تربیت کند و این کار انجام نمی شود مگر اینکه به آموزش و پرورش و به خصوص معلم نگاه جدیدی داشته باشد، تأکید کرد: تمام دستگاه ها باید اهتمام داشته باشند تا دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان خوب تربیت شوند و بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص اهداف این دانشگاه گفت: مأموریت این دانشگاه تأمین و تربیت معلمان، مدیران، کارکنان و پژوهشگران متعهد و معتقد به اصول ارزشی و کارآمد در طراز انقلاب اسلامی است.

وی تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی نیروهای انسانی در آموزش وپرورش را یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان بیان و اظهار کرد: ایجاد تقویت روحیه پژوهشی و توسعه و گسترش پژوهش، دانشگاه فرهنگیان را با توجه به مأموریتی که دارد از سایر دانشگاه متمایز کرده است.

عروف زاد تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان تبدیل به پدیده ای شده است که با توجه به کارکردهای زیربنایی خود، زمینه تداوم و بقای انقلاب را فراهم می کند

در ادامه این نشست دکتر عروف زاد بیان کرد: بر اساس آمار سال ۹۵ دانشگاه فرهنگیان ۶۷ هزار دانشجو داشته است، ولی در سال جاری با توجه به سیاست های سازمان مرکزی دانشگاه در حوزه کیفیت بخشی آموزشی روند کاهشی داشته ایم و در سال ۹۶ در سطح سازمان مرکزی ۱۰ هزار نفر به صورت دانشجوی پیوسته، و تعدادی دانشجوی مشمول ماده ۲۸،و دانشجویان مقطع ارشد و دانشجو معلمان شاغل در آموزش وپرورش را شاهد بوده ایم

وی به قطبی شدن رشته ها بر اساس استان ها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه فرهنگیان ۱۶ رشته فعال هستند که دراصفهان ۱۴ رشته کارشناسی و دو رشته ادبیات فارسی و آموزش ابتدایی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد

عروف زاد با بیان اینکه بر اساس برنامه های جامع آموزش قرار است اصفهان در هفت رشته، دانشجو معلم داشته باشد، گفت: علوم پایه، تربیت بدنی و علوم ورزشی و علوم تربیتی ازجمله این رشته ها هستند در ضمن اینکه دو رشته در مقطع ارشد نیز همچنان در اصفهان پابرجاست

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از حوزه های روبه رشد در این دانشگاه بخش پژوهش است، اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی در این حوزه انجام گرفته است که از آن جمله می توان به ایجاد همایش های ملی تربیت معلم، برگزاری نشست های تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت، اجرای پژوهش ها با توجه به اولویت های دانشگاه در حوزه های مختلف، حمایت از تدوین کتب در حوزه منابع درسی را اشاره کرد

وی با بیان اینکه سال گذشته اصفهان میزبان دومین همایش ملی تربیت معلم بوده است، گفت: این همایش با همکاری دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان برگزارشده بود که بیش از ۵۰۰ مقاله دریافت شدوی تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بالاتر از حد متوسط کشوری بوده است که تجهیز کتابخانه ها، شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش در کشور و استان ازجمله علل این توفیقات است.

عروف زاد با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵، ازلحاظ سهم تحقیقات استانی رشد کمی خوبی داشته است، گفت: این تحقیقات در حوزه رفتارهای دانشجویی، فضاهای خوابگاه های، برنامه های فوق برنامه ای، رشد و توسعه دانشگاه ازلحاظ کمی و کیفی، روش های آموزشی انجام گرفته شده است.

وی در پاسخ به میزان به کارگیری و تربیت آزمون استخدامی آموزش وپرورش که در خردادماه سال ۹۶ انجام گرفت، گفت: این برنامه در قالب استخدام پیمانی و دانشجوی مشمول ماده ۲۸ بوده است که سهم اصفهان بعد از فرآیند مصاحبه دانشجوی نهایی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهان نزدیک به ۴۰۰ نفر بوده است که نزدیک به ۲۱۷ نفر آقا و ۱۸۲ نفر خانم بوده است.

عروف زاد با بیان اینکه یکی از ویژگی های دانشگاه فرهنگیان تفکیک جنسیتی است، گفت: مرکر پردیس شهید باهنر مختص پسران و پردیس فاطمه زهرا (س) مختص دانشجویان دختر است علاوه بر اینکه مرکز شهید آیت نجف آباد، مرکز شهید رجایی، مرکز امام خمینی کاشان به صورت تفکیک جنسیتی اداره و مدیریت می شوند

عروف زاد با اشاره به برگزاری جشنواره ورزشی بومی محلی و ورزش های همگانی کشور سال ۹۵ در اصفهان، گفت: استان اصفهان در این مسابقه ها، رتبه اول پسران و رتبه دوم دختران را کسب کرد که برگزیدگان به المپیاد وزارت علوم راه یافتند.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه روز گذشته المپیاد ورزشی دختران دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در شهر اراک به کار خود پایان داد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اصفهان رتبه دوم این مسابقات را کسب کردند که در رشته های دومیدانی و فوتسال اصفهانی ها طلایی شدند و در تکواندو سوم، بدمینتون دوم و در والیبال سوم شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس اذعان متخصصان و مسئولان حوزه آسیب های اجتماعی در سال ۹۵ دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین محیط های آموزشی به نسبت سایر دانشگاه ها بوده است، اظهار کرد: برنامه های خوبی در خصوص ایجاد زمینه پیشگیری و توانمندسازی دانشجویان در طول سال تحصیلی در این دانشگاه انجام گرفته شده است.

عروف زاد گفت: همایش هایی با موضوع اعتیاد، سخنرانی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشست هایی با حضور پلیس فتا در خصوص آسیب های فضای مجازی و همچنین در موضوع ازدواج نیز همایش های خوبی برگزارشده که همه این موارد در حوزه مسئولیت های فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت : یکی از مأموریت های دانشگاه فرهنگیان  اصلاح و ارتقای روش ها و برنامه آموزشی بوده است که بازنگری در سرفصل دروس، تعریف مجدد واحدهای تحصیلی و اصلاح این موارد در دانشگاه انجام گرفته شده است .

عروف زاد همچنین از برگزاری نشست های بین المللی مطالعات نظام آموزشی تطبیقی با حضور دانشجو معلمان و افرادی از نظام آموزشی فنلاند، ژاپن و مالزی در سال های گذشته خبر داد و اظهار کرد: در چهار سال گذشته روابط بین الملل دانشگاه فعالیت های خوبی انجام داده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: قرار شده تمامی ورودی های آموزش وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام بگیرد لذا افراد در هنگام انتخاب رشته و دانشگاه به این موضوع توجه داشته باشند.

وی همچنین از در نظر گرفتن سیاست های تشویقی مناسبی توسط سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و مدیریت های استانی برای رتبه های دو و سه رقمی کنکور که علاقه مند به ورود به این دانشگاه باشند خبر داد و گفت: دانشجویان دارای رتبه های دو رقمی و سه رقمی و همچنین نخبگان ورزشی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند علاوه بر برخورداری از مزایای تحصیلی از پاداش ۲۰ و ۱۰ میلیون ریالی هم استفاده می کنند.

عروف زاد با بیان اینکه یکی از اقداماتی که دانشگاه فرهنگیان هر ساله انجام می دهد، برگزاری جشنواره های متعدد است، ابراز کرد: جشنواره قرآن و عترت یکی از جشنواره ها است؛ در سال 95 دانشگاه فرهنگیان میزبان سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت در مشهد مقدس بود که از همه دانشگاه های دولتی و غیردولتی حضور داشتند .