دکتر عروف زاد در نشست مسئولین دانشگاه فرهنگیان و معاونین و مدیران مناطق ششگانه آموزش و پرورش استان :
کارورزی بخشی از فرایند توسعه شایستگی های حرفه ای معلم است
به گزارش روابط عمومی مدیریت امورپردیس های استان دراین نشست که روز یک شنبه 18 مهر ماه با حضور دکتر عروف زاد سرپرست امور پردیس های استان و دکتر پناهی معاونت پژوهش ، برنامه ریزی و منابع انسانی و سرپرستان ومعاونین آموزشی پردیس ها و روسای سرگروه های کارورزی و روسای و معاونین مناطق ششگانه اصفهان و کاشان و نجف آباد و کارشناس مسئولان مدیریت و امور پردیس ها ی استان جهت بررسی مسائل، و آسیب شناسی درس کارورزی دانشجویان معلمان برگزار گردید .
دکترعروف زاد سرپرست مدیریت امور پردیس های استان دراین جمع اظهار داشت:
یکی از وجوه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها بحث کارورزی است که قراراست بخش عمده ای از صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های حرفه ای از طریق این درس به دانشجو معلمان انتقال یابد. درس کارورزی یک سری الزامات ویک سری اقتضائات و مفروضاتی دارد ، ما بر این باوریم که دانشجو معلمان باید در محیط کار و میدان عمل یک سری تجربیاتی را کسب کنند.
وی افزود : این نشست در راستای بررسی این الزامات و اقتضائات است که چه تمهیداتی درنظرگرفته شود تا دانشجو معلمان بتوانند مهارت های لازم را پس از ورود به مدارس کسب کنند ومسیر تجربه آموزی را با یک سرعت بهینه ای طی کنند .
ایشان افزودند :اگر قرارباشد فرایند جامعه پذیری برای دانشجویان اتفاق بیفتد و یک معلم مطلوب پرورش دهیم بهتراست با الگویی بهینه باشد او باید سر بهترین کلاس ها برود و بهترین الگو ها در مقابل او قرار گیرد.واقعیت گرایی بخشی از قضیه است اما واقعیت ها نباید مانع انگیزه ها و رشد دانشجویان شود نگاه مثبت آنان با برخورد غیر مطلوب نباید از بین رود. اهداف درس کارورزی باید برای مسئولین و مدیران ومعلمین راهنما تبیین گردد وگرنه نمی توانند خدمات مطلوبی ارائه دهند و این روند را تکمیل کنند بنابر این ما نیازمند اطلاع رسانی در این زمینه هستیم .
دکتر عروف زاد تاکید نمودند: برای تبیین جایگاه درس کارورزی باید به این باور برسیم که کارورزی بخشی از تکمیل گفتمان تربیت معلم است . کارورزی یک بخش تکاملی است دانشجویان در این درس فرصت می یابند آنچه را در قالب تئوری آموخته اند به اجرا درآورند .
ایشان با اشاره به چهار محور اصلی ،دانشجو و استاد ومدیر مدرسه و سیاستگزاران که در حوزه ستادی برنامه ریزی می کنند بیان نمودند کارورزی نقطه عطفی تربیت معلم است و ما بر این باوریم که کارورزی بخشی از فرایند توسعه شایستگی های حرفه ای معلم است . اگر تعاملات در چهار محور اصلی زیاد باشد خروجی مورد نظر اتفاق می افتد .
وی افزود کارورزی نقش کانونی در بین دروس دارد با این رویکرد وجایگاه تخصصی ، تربیتی و عمومی که برای کارورزی قائل هستیم مسئولیت حرفه ای ما در حوزه سیاستگزاری سخت تر می شود .لذا در تعامل دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش با تبیین نقاط کلیدی و کنترلی می توان رفتار دانشجو معلمان را به سمتی سوق داد تا موجبات شایستگی حرفه ای آنها فراهم گردد .
ایشان در خاتمه بخشی ازمسئولیت هدایت و مهارت آموزی شایسته دانشجویان را بر عهده دانشگاه و بخش دیگرآن را برعهده آموزش و پرورش دانستند .
در ادامه این نشست مدیران گروه کارورزی به تبیین جایگاه این درس برای مسئولین پرداختند.