حضور معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در همایش نگاهی بر تعامل مدیر خردمند و نو معلم خلاق
این همایش در روز پنج شنبه 15مهر ماه با حضور دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و دکتر عروف زاد سرپرست مدیریت امور پردیس های استان ومعاونین اداره کل آموزش و پرورش ورؤسا و معاونین ومدیران مناطق مختلف ادارت آموزش وپرورش درمرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار گردید.
در این همایش دکتر پناهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به وجود 55 هزار معلم در سطح استان اصفهان، اظهار کرد: متوسط فعالیت و تجربه این معلمان 24 سال است و این بدین معناست که تا شش سال آینده نیروی جدید در آموزش و پرورش جایگزین این معلمان خواهد شد.
وی با بیان اینکه لازم است سالانه هشت هزار معلم تربیت شده از طریق دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود، گفت: این در حالی است که هر سال تنها یک هزار معلم وارد آموزش و پرورش می شوند و این یک مشکل اساسی در استان است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه 14 هزار معلم در مقطع ابتدایی در استان مشغول به تدریس هستند، افزود: محصول نخست دانشگاه فرهنگیان به جامعه وارد شده و این در حالی است که آنها در این جمع گم خواهند شد زیرا نیازمند کسب مهارت و تجربه هستند تا شناخته شوند.
دکتر پناهی با بیان اینکه دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان دو ویژگی کم تجربگی و انگیزه بالا دارند، اضافه کرد: نباید در انتقال تجربه به آنها کوتاهی شود زیرا با وجود کم تجربگی اما با انگیزه به بدنه آموزش و پرورش وارد می شوند.
وی ادامه داد: اجازه ندهیم در فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان تغییری ایجاد شود زیرا موقعیت کنونی حاصل تلاش های دوره های قبلی است و نباید بگذاریم مشکلات درون دانشگاه فرهنگیان به بیرون راه یابد .
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان کمبود نیرو در هنرستان ها را از جمله مشکلات کنونی آموزش و پرورش دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه نیروی تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.
دکتر پناهی با اشاره به اینکه در زمینه تربیت مدیر مدرسه با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: لازم است رشته های مدیریت در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدیر مدرسه نیز داشته باشیم زیرا یک معلم که به سمت مدیری مدرسه می رسد فاقد دانش مدیریتی است.
وی با بیان اینکه در تربیت معلم علوم در مدارس با مشکل روبرو هستیم، افزود: هم چنین آموزش و پرورش با کمبود نیرو در زمینه تربیت معلم آزمایشگاه روبرو است.
درادامه همایش مهندس محمدی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه باید معلم ها را موضوع محور تعلیم دهیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت خود باید به موضوع تعلیم معلم ها به صورت موضوع محور توجه کند زیرا عدم توجه به این امر از چالش های مهم در یادگیری است.
وی با بیان اینکه موضوع محور یعنی اینکه معلم باید دوره هوشیاری توام با آموزش، هدفمندی در امر آموزش و درگیر شدن منظم با هدف پیچیده را در خود ایجاد کند، افزود: مهم ترین عامل در فرآیند آموزش و پرورش احترام متقابل میان مدیر و معلم است زیرا این احترام منجر می شود که احترام متقابلی بین دانش و آموز و معلم شکل گیرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه احترام به دانش آموز در امر یادگیری او بسیار مهم است، اضافه کرد: اساسی ترین هدف در نظارت بر ارزشیابی معلمین یادگیری دانش آموزان است.
مهندس محمدی با اشاره به اینکه در صدد هستیم برای نخستین بار کمک معلم در نظام آموزش ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: برای نمونه در کشور آلمان به مدت 15 سال در کنار هر معلم یک کمک معلم قرار دارد که این امر در آموزش دانش آموزان بسیار تاثیر دارد.
وی ادامه داد: لازم است در آموزش و پرورش بستری برای استفاده از فناوری های آموزشی ایجاد شود و بستری جهت برگزاری نشست های تخصصی معلم ها در مدرسه با مدیر نیز فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه مسوولان ادارات و نواحی آموزش و پرورش نقش مهمی در تبلور آموزشی دارند، خاطر نشان کرد: رشد خودباوری را در خود تعریف کنیم و برنامه های مدونی در این زمینه برای معلمان طراحی کنیم.
سپس جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در زمینه تامین نیروی انسانی با مشکل روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه توسعه باید از توسعه در فرهنگ شروع شود، افزود: در این راستا مسیر آموزش و پرورش مسیری سخت می شود. ابزار توسعه فرهنگی منابع انسانی است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه کنار هم قرار دادن قشر با تجربه معلمین و قشر تازه کار فارغ التحصیلان دانشگاه های فرهنگیان مصداق بارز در هم آمیختگی علم و تجربه است، ادامه داد: باید نیروهای جدیدی که به مجموعه آموزش و پرورش ملحق شدند را شناسایی کنیم تا درکارگاه های پژوهشی حضور یابند و تولید محتوا کنند.
جوانی با اشاره به اینکه به تربیت همه جانبه دانش آموزان در مدارس معتقد هستیم، گفت: درصدد هستیم مدارس به سازمان های یاد گیرنده تبدیل شوند و مدارس باید از نهاد صرفا آموزشی به نهاد اجتماعی و مولد سرمایه اجتماعی تبدیل شوند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان منفعل باید به دانش آموزان خلاق تبدیل شوند، گفت: می خواهیم کلاس های درسمان تمرین توسعه را ترویج دهند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطر نشان کرد: باید هموراه به این سوال پاسخ دهیم که واقعا خروجی آموزش و پرورش چیست، باید یک برنامه ریزی جامعی در ادارات شکل گیرد و کارگاه های نیاز سنجی برگزار شود.
تعامل میان دانشجو معلمان و معلمان با تجربه جهت ایجاد خلاقیت
همچنین، خاشعی نماینده مدیران آموزش و پرورش اصفهان گفت: رویارویی، دگر ریسی و تطابق سه مرحله ای است هر دانشجو معلم برای ورود به بدنه آموزش و پرورش باید رعایت کند.
خاشعی ادامه داد: لازم است قبل از ورود دانشجو معلم به آموزش و پرورش و مدارس آنها را بشناسیم که دارای چه ویژگی های فردی هستند برای نمونه در گزینش معلم ها و قرار دادن آنها هر کدام پایه و مقطع تحصیلی به ویژگی صبر و تحمل آنها بسیار دقت می شود.
وی با بیان اینکه ویژگی علمی و تخصصی از دیگر شرایط ورود به بدنه آموزش و پرورش است، گفت: باید یک دانشجو معلم در خود احساس خود کارآمدی و موثر بودن کند و این حس را تا پایان خدمت در این سمت حفظ کند.
خاشعی با اشاره به ایجاد خلاقیت دانشجو معلم ها، خاطر نشان کرد: خلاقیت دانشجو معلم ها در مدارس با تلفیق تجربیات همکاران قبلی فراهم می شود و تعامل در این زمینه لازم است.