مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

پیام سرپرست دانشگاه فرهنگیان به نومعلمان عرصه تعلیم و تربیت

دکتر مهر محمدی  سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن گرامیداشت آغازسال تحصیلی وبه مناسبت پیوستن اولین دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان به پیکره آموزش و پرورش طی پیامی با تاکید بر ضرورت تداوم یادگیری در معلمان به عنوان فرایندی از ایفای وظیفه معلمی ابراز امیدواری کرد: در سایه عنایات حق تعالی و توجهات ائمه هدی  نومعلمان توفیقات خوبی درخدمت به تعلیم وتربیت کشورمان بدست آورند.

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

با نام خدا

سخنی با نومعلمان

پایان هر راه، آغازی دیگر است. حیات انسانی را باید اینگونه فهم کرد تا ازحرکت وتلاش برای نیل به مراتب بالاترکمال یا به مفهوم پذیرفته شده دینی  آن، مدارج بالاترحیات طیب وپاک،آنهم زگهواره تا آخرین نفس،بازنمانیم. افزون براین،حقیقتا زیست درجهان امروز تقاضای روزآمدی را به طور جدی به همگان تحمیل می کند و انسان ها را دست کم به توفیقی جبری فرا می خواند. سرعت تغییرات و تحولات در عصر ما فوق العاده است. در هیچ برهه ای از تاریخ، بشر چنین شرایطی را تجربه نکرده است. شهروندان عادی و البته به طریق اولی، نخبگان، متخصصان و عناصر حرفه ای هیچ گریزی از یادگیری مدام ندارند، وگرنه تا بخود بیایند در می یابند چقدر زود دیر شده! از قافله باز مانده اند و درتعاملات روزمره وحرفه ای ازتوان ومهارتهای لازم برخوردارنیستند. تاجاییکه ممکن است چیزی به نام "عقب افتادگی زمانی" را تجربه کنند. گویی دیگر متعلق به این عصر و زمان نیستند.

اما برای معلمان، از یک سو این تکلیف سنگین تر و از سوی دیگر عمل به آن بسیار حیاتی تر است. چرا؟ چون شما تا در مقام یادگیرنده ظاهر نشوید، نخواهید توانست یاد بدهید و یادگیری خود انگیخته مستقل از معلم را هم در ضمیر مخاطب خود نمی توانید نهادینه سازید. اگر خسارت دوم نوعی کم فروشی است، که قطعا چنین است، خسارت اول که شما را از وظیفه حداقلی معلم باز می دارد گناهی نابخشودنی است. معلم برازنده و نفیس که همگان آرزو می کنند فرندانشان را بدست با کفایت آنان بسپارند، عنصری با وجدان و اخلاق مدار است که حاضر نمی شود به سبب ناتوانی های آشکار و پنهان او، مخاطب معصوم در معرض هریک از خسارت ها و محرومیت های پیش گفته قرار بگیرد. برعکس، اوباتمام وجود می کوشدتا بهترین ومرغوبترین جلوه از وجودش رابه صحنه تعلیم وتربیت بیاورد. این کیفیت و این کفایت نیز جز از مسیر یادگیری در اشکال فردی و جمعی و رسمی و غیر رسمی تحقق نمی یابد.

سخن از مسیر های رسمی و غیررسمی چون به میان آمد، به این موضوع که می دانم بسیاری از شما هنوز به آن می اندیشید نیز اشاره می کنم، و آن مساله تداوم یادگیری در مسیر رسمی برای دریافت مدرک تحصیلی بالاتر است. هرگزنمی شودچنین میل ومطالبه ای را تخطئه کرد. مگرمیتوان برای آموختن مداوم معلم این قدر دلیل ومنطق ارایه کردودرعین حال این خواست را ناصواب دانست؟پس اگردر وجود خودچنین میل ورغبتی سراغ دارید، نه تنها خود را سرزنش نکنید، بلکه از آن حراست کنید. حتما به اعتبار رابطه قطعی میان جستن و یافتن یا خواستن و توانستن، دیر یا زود آن را محقق شده خواهید یافت.

لیکن یادگیری که من در این مجال بر آن تاکید دارم، آنچنان با حضور در کلاس درس ملازمت دارد و پیش نیاز قطعی آن محسوب می شود که اساسا باید گفت مبتنی بر یادگیری، دانستن و دانشی از نوع دیگر است و هرگز هم نمی تواند از فرایند ایفای وظیفه معلمی جدا انگاشته شود. از فرایند یاددهی یادگیری سرچشمه می گیرد و در همان فرایند بکاربسته می شود . این نوع دانستن ایستا هم نیست. درهمین فرایند رشد می کند و بالنده می شود و به موازات آن، این معلم است که رشد می کند و بالنده می شود. تعبیری که بسیار برای ما گردانندگان دانشگاه و خدمتگزاران تربیت معلم الهام بخش بوده و سعی کرده ایم برنامه هایمان را به آن سمت سوق دهیم، یعنی معلم فکور یا دارای کنش حرفه ای تاملی، دقیقا به همین معناست. یادگیری های حرفه ای مبتنی بر این فرایند چنان عمق، ژرفا و بصیرت حرفه ای به شما ارزانی می دارد که هر هنگام امکان ادامه تحصیل رسمی یعنی فراگیری دانش های متنوع آکادمیک دست دهد، به مواجهه شما با این بدنه دانش رسمی کیفیتی کاملا برتر به آن می بخشد. این برتری مرهون تجربه دست اول شما از کلاس درس و تامل بر آن تجربه ها در فرایند عمل فکورانه است.اکنون، دانشگاه شما بر مبنای چنین باوری، و البته نیاز شناخته شده مربوط به سال های نخستین تدریس که بسیار استرس زاست، می خواهد در هرچه شکوهمند تر شدن تجربه ورود به صحنه کلاس درس برای شما، درکنارشما باشدوبه هرشکل که مطلوب شما باشدوکمک کند تاباتدارک یک بستریادگیری اختصاصی، فرزندانش حضوری هرچه آرامتر، کم تنش تر و توام با رضایت خاطر بیشتری را درمدرسه وکلاس درس تجربه کنند. دراین زمینه تاملاتی داشته ایم و اقدامات اولیه را بعمل آورده ایم. در آینده نزدیک اطلاعات لازم در اختیار همه علاقمندان قرار خواهد گرفت.

از فرصت استفاده کرده، مناسبت ارجمند و با عظمت عید ولایت، عید سعید غدیر را به شما تبریک گفته و تقارن شروع بخدمت شما با این ایام خجسته را به فال نیک می گیرم. انشاءالله در سایه عنایات حق تعالی و توجهات ائمه هدی توفیقات خوبی در خدمت به تعلیم و تربیت کشورمان بدست آورید.

 

خدمتگزار شما محمود مهرمحمدی

                                                                                     شهریور 1395