مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آیین آغازین دوره کشوری توان افزایی سرپرستان شبانه روزی

دکتر مهرمحمدی تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان نماد اراده معطوف به ارتقاء کیفیت در تربیت معلم است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آیین آغازین دوره کشوری توان افزایی سرپرستان شبانه روزی که از صبح امروز در مشهد مقدس در حال برگزاری است ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، با اشاره به اهمیت بحث کیفیت در دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان،  باید یک دانشگاه کیفیت گرا شناخته و معرفی شود، چرا که این دانشگاه نماد اراده معطوف به ارتقاء کیفیت در تربیت معلم است، لذا همه توجهات و اقدامات ما باید در جهت دفاع از این اراده و فلسفه وجودی یعنی در راستای اقامه کیفیت قرار گیرد تا قابل توجیه باشد.
وی با اشاره به بحث توسعه کمی و پذیرش دانشجو با نگاه کمیت گرایی که در سال های آغازین تاسیس دانشگاه اتفاق افتاد و نگرانی هایی را سبب شد، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در خدمت توسعه کیفیت نباشد، معرف دانشگاه نبوده،  قابل توجیه نیست و باید از آن پرهیز کرد.
دکترمهرمحمدی در ادامه با اشاره به جایگاه سرپرستان شبانه روزی گفت: سرپرستان شبانه روزی یا مدیران سراها یا زیستگاه های دانشجویی نیروهای شاخص و فوق العاده تاثیر گذاری هستند که شاید بتوان گفت تاثیر مستقیم و موثر آن ها بر کیفیت و تبدیل دانشگاه به یک نهاد گیفیت گرا از شدت حضور غایب است.
وی افزود:  نیروهای تاثیر گذار باید در عمل مروج فرهنگ حرفه ای خاصی باشند که میتوان آن را"کنش فکورانه" نامید که البته دستیابی و التزام همیشگی به آن کار بسیار دشواری است و مرد میدان می طلبد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه با تمام توان به دنبال مردهای این میدان می گردد و هیچگاه کوشش در این زمینه را پایان یافته تلقی نمی کند.
وی با اشاره به تلاش های اخیر معاونت دانشجویی و تبریک به کسانی که نصاب قبولی را کسب کرده اند  بر جدیت دانشگاه در احراز صلاحیت های حرفه ای همه سرپرستان تاکید کرد.
دکتر مهرمحمدی در ادامه، کنش فکورانه را کنش به شدت متکی به دانش اما نهایتا کنش موقعیت شناسانه دانست و گفت: کنش فکورانه کنش کلیشه ای و بر اساس قواعد عام و مستقل از زمان و مکان نیست.
وی افزود: کنش فکورانه به شدت وابسته به گفتگوی کنشگر با موقعیت هاست،  کنشگر فکور موقعیت های به ظاهر آشنا و تجربه شده را، موقعیت های به واقع آشنا و کشف رمز شده نمی انگارد و  با رویکرد "آشنایی زدایی" از موقعیت با آن مواجه می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: عشق، محبت، شفقت، حمایت گری و هدایت گری صفت های کلیدی یک کنشگر فکور است.
وی افزود:  کنشگر فکور عنصری است به جد اخلاقی و اخلاق مدار و زیربنای نظری تن دادن به همه تکالیف سنگین که به آن ها اشاره شد، همین است.
دکترمهرمحمدی با تاکید بر اینکه برخورداری از این صفات حسنه آرامش، امید و انرژی را در دانشجویان تقویت می کند خاطرنشان کرد: برعکس، دور بودن از این صفات و مثلا اعمال خشونت یا ایفای نقش امنیتی توسط سرپرستان اثر مخرب بر شاکله و شخصیت دانشجو معلمان می گذارد که به سادگی زدودنی و زایل شدنی نیست.

وی از زاویه دیدی دبگر،بر آثار ضمنی این کنش فکورانه سرپرستان در شکل گیری شخصیت مطلوب دانشجو معلمان تاکید کرد و گفت:  برنامه های درسی رسمی و غیر رسمی دانشگاه باید هم افزا باشند، تقریبا تمام آنچه در تربیت معلم تعقیب می کنیم تقسیم می شود میان کلاس درس و زیستگاه یا سکونتگاه که مدیریت برنامه غیر رسمی از جمله با سرپرستان شبانه روزی است.  آنان به تنهایی باید بار سنگین بخش قابل توجهی از شایستگی های معلمی را به دوش بکشند
دکترمهرمحمدی ادامه داد: آنچه انجام این ماموریت را دشوار می کند، وضعیت زیرساختی نامناسب اکثر سراهای دانشجویی ما است و  با توجه به اهمیت  ویژه ماموریت دانشگاه فرهنگیان،  هضم این شرایط بسیار دشوار است.
وی با اشاره به اینکه  در این میان متوسط وضعیت سکونت گاه های پسران از دختران بهتر است خاطرنشان کرد: سرپرستان پردیس های دخترانه تکالیف سنگین تری بر عهده دارند و   ماهم دراین راستا سرمایه گذاری بیشتری می کنیم.