حجت الاسلام و المسلمین پناهیان تاکید کرد:
ضرورت توجه جدی به ابعاد کلیدی شخصیت انسان در آموزش و پرورش
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان حجت السلام و المسلمین پناهیان که صبح امروز در سومین دوره معرفتی حیات طیبه پیرامون تربیت دینی سخن میگفت بر ضرورت توجه به ابعاد کلیدی شخصیت انسان در آموزش و پرورش تاکید کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به دانشجومعلمان گفت: شما دانشجویان در شرایط دشواری وارد فضای تعلیم و تربیت کشور می شوید، به این دلیل که با توجه به استعداد ها و زمینه های فرهنگی و دینی که ما در ایران داریم، وضعیت فرهنگی، معیشتی و سیاسی جامعه باید بهتر از این باشد، ما باید در این سال ها بزرگترین تحول را در نظام تعلیم و تربیت ایجاد می کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: رشد معنوی بدون اصلاح در نظام تعلیم و تربیت کاری عبث است. اگر کسی بخواهد بدون اصلاح و تغییر و تحول در آموزش و پرورش در جاهای دیگر تحول ایجاد کند، این کار شدنی اما نابخردانه است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: البته تربیت نباید تنها در بعد دینی باشد بلکه باید یک نطریه جامع باشد لذا کار ما در ارائه نگاه دین به تربیت بسیار سخت است.
وی در ادامه بیان کرد: بیشترین ضرری که ما از شیوه تربیتی غلط می بینیم، سوختن استعداد، کم شدن خلاقیت و از دست دادن نیرو های انسانی بسیار قوی و ارزشمند است.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه با اشاره به نظام آموزش و پرورش کشور ژاپن که چهار سال اول به دانش آموزان خود نمره نمی دهد و به فکر تربیت شخصیت دانش آموزان است، گفت: نظام آموزش و پرورش نباید صرفا حافظه محور باشد، بلکه باید توجه جدی و بیشتری به تربیت شخصیت دانش آموزان داشته باشد.
وی در ادامه افزود: اینگونه نیست که خداوند علم را محدود کرده باشد و فقط مسلمانان آن را بدانند. خاصیت دین ما کامل تر بیان کردن و دقیق تر پرداختن به حکمت ها است. در یک جامعه بی دین به سختی می شود حکمت را اجرا کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که در نظریه تعلیم و تربیت یا تربیت دینی می شود مطرح کرد این است که یک نظریه صحیح باید یک نظام تربیتی منسجم به ما دهد.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه بیان کرد: معقتد هستم که ما باید به صورت سیستماتیک با تربیت برخورد کنیم. نظم عمل خوبی است اما با نظام فرق های زیادی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: با توجه به اکثر نظریه های تربیتی در آن ها سیستماتیک بودن را نمی بینیم. حتی در بند های آموزش و پرورش حدود سی هدف مطلوب عنوان شده که باید به آن ها رسید ولی اینبه معنای سیستم نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تربیت دینی تاکید کرد: تربیت دینی در ابتدا به شخصیت انسان میپردازد و نه به تربیت معنوی و اعتقادی. مشکل ما تقویت ایمانی و اعتقادی نیست. دین با شخصیت انسان ها مستحکم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه گفت: تفاوت کلیدی انسان با حیوان و فرشته در این است که انسان در ساحت امیالش، دو ساحتی و چند ساحتی است. اما فرشته و حیوان در ساحت امیال خود یک ساحتی اند. حقیقت مرکزی انسان این است که او دارای تمایلات متنوع بلکه متضاد و متعارض است. دلیل وجود تمایلات مختلف در انسان، نرسیدن به همه آن هاست. پس هدف اول تربیت مدیریت تمایلات است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر به جای آیات و احادیث، کنترل خواسته ها را آموزش دهیم، تربیت دینی انجام شده است.
وی در پایان بر ضرورت توجه جدی به ابعاد کلیدی شخصیت انسان در آموزش و پرورش تاکید کرد