کلاس ها و کار گا ه های آموزشی دوره فرهنگی مهارت آموزان ماده 28 مرداد95 – اصفهان
در این دوره ، برنامه آموزشی ویژه مهارت آموزان در سه گروه تنظیم و اجرا گردید که گزارشی مختصر از برخی از کارگاه ها را در ادامه می خوانیم
کارگاه تربیت اجتماعی باحضور دکتر قجاوند تشکیل گردید.
دکتر قجاوندمسئول هسته مشاوره با توضیح واژه هدایت تحصیلی به زیر شاخه های آن اشاره کرده و نقاط ضعف و قوت هدایت تحصیلی درمد ارس را بررسی نمودند. همچنین به بحث پیراون ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان در سنین مختلف، مشکلات رفتاری دانش آموزان و شیوه های برخورد با آنان را توضیح داه و به ارائه و راهنمایی های مفیدی پرداختند. ایشان به شیوه های ارجاع دانش آموزان دارای مشکل به واحد های مربوطه در مدرسه و خارج از مدرسه جهت حل مشکل مبادرت ورزیدند
ایشان بخش دیگری از سخنان خود را به بیان علاقه مندی ها و گرایشات رفتاری و تحصیلی دانش آموزان در دوران تحصیل اختصاص داد.
در کارگاه تربیت هنری که با حضور دکتر کوپال برگزار شد ایشان با اشاره به معماری دوران باستان و تشریح ساختمان های تاریخی یونان و رم به تفاوت های عناصر موجود در معماری آنها با معماری ایرانی و اسلامی پرداختند.
همچنین وی به بیان مقدمات و الزمات هنر دینی در دوره قرون وسطی و رونسانس در اروپا و بعد ها در ایران اشاره کرد.
وی گفت: زیگورات هنر ایلامی ها بوده است که 4700 سال قدمت دارد و آنها از نظر ساخت معابد تحت تاثیر معبد سازی بین النهرین بوده اند.
دکتر کوپال در ادامه مباحث خود با اشاره به مهاجرت آریایی ها به ایران و ابعاد هنری آن گفت: آریایی ها 1000 سال قبل از میلاد از اروپا به ایران مهاجرت کردند در بسیاری از قسمت های ایران سفال هایی پیدا شده است که مربوط به آنان است.
وی افزود: معماری قبل از اسلام به دو شاخه پارسی و پارتی تقسیم می شود که معماری پارسی در دوره هخامنشیان است و از نظر شباهت شبیه معماری یونانی است و به معماری اشکانی و ساسانی پارتی می گویند.
وی تصریح کرد: معماری در دوره اسلامی به سبک های خراسانی، رازی،آذری و اصفهانی تقسیم می شود.
استاد اسماعیل زاده مدرس کلاس آشنایی با سازمان دانش آموزی و کانون های فرهنگی در گروه سوم
با ارائه بحث معرفی کانون های فرهنگی و تربیتی اظهار داشت: کانون های تربیتی از سال 68 بوجود آمده است و محلی است برای تمرین فعالیت های گروهی در زمینه های مختلف ورزشی، مذهبی و... در جهت تقویت کارگروهی و جامعه پذیری دانش آموزان وی با معرفی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انواع فعالیت ها و حیطه وظایف و اختیارات و نقش آن در ارتقای بعد تربیتی ، آموزشی و خلاقیت دانش آموزان پرداخت
استاد اسماعیل زاده در ادامه گفت: در یکی از فعالیت هایی که در کانون های انجام می گیرد کارگاه های مهارت آموزی است مانند کارگاه های آموزش هنرهای دستی، تجسمی، ورزشی.... وی در ادامه افزود در کنار کانون ها انجمن ها تشکیل می شود مثل انجمن دوست داران کتاب، قرآن و عترت، ادبی، خبرنگاری، مهدویت و.. و دانش آموز در آن با سفره گسترده ای روبرو می شود و می تواند متناسب با ذائقه خود و با میل و رغبت شرکت کند. ایشان در ادامه به معرفی سازمان های مختلف دانش آموزی پرداختند. از جمله ..
1-سازمان بسیج دانش آموزی که در سال 71 اولین سند رسمی برای تشکیل آن بین آموزش و پرورش و بسیج نوشته شد و از برنامه های اصلی آن اردوهای راهیان نور است.
2- سازمان دانش آموزی که برای مهارت آموزی دانش آموزان و فعالیت های گروهی و جمعی در قالب اردوهای دانش آموزی است و مهمترین هدف آن زمینه سازی برای حضور در فعالیت های جمعی و گروهی است.
3- اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان که هدف آن آشنا کردن دانش آموزان با دستاورد های انقلاب و تداوم آن و گسترش فرهنگ استکبار ستیزی است.
4- سازمان جوانان هلال احمر: یک سازمان جهان شمول است که بیشتر به دنبال گسترش فعالیت های بشر دوستانه است و سال 67 طی مصوبه مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.