مروری بر فرایند اجرای هفتمین همایش ملی آموزش شیمی با حضور مدیر برنامه ریزی امور پژوهشی سازمان مرکزی
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، هفتمین همایش ملی آموزش شیمی همراه با یک پنل تخصصی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در آبان ماه 1404 در مرکز شهید رجایی برگزار شد. این
در ساختار این همایش، اکبر پناهی به عنوان رییس همایش، نوروز هاشمی قائم مقام، امیر حسین چشمه خاور دبیر اجرایی و مهشید گلستانه در پست دبیر علمی نقش آفرینی کردند.
همایش با حضور سید محسن موسوی مدیر برنامهریزی امور پژوهشی و پژوهشگر حوزه آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، مسئولین، استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و شرکت کنندگان همراه بود.
موسوی، در سخنان خود با اشاره به تلاشهای مستمر در ارتقای کیفیت همایشهای آموزش شیمی خاطر نشان کرد: «ما سال به سال سعی کردهایم وضعیت همایشها را بهتر کنیم و خوشبختانه با تلاش همکاران شاهد نتایج مثبت هستیم.» وی همچنین ضمن قدردانی ویژه از سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان به جهت پذیرش میزبانی این رویداد ملی، ایشان را به دلیل همراهی پیوسته با واحد پژوهش سازمان و فعالیتهای ارزشمند خود در راستای ارتقای سطح کیفی همایشها تحسین نمود.
هاشمی قائم مقام همایش، ضمن ابلاغ پیام خیر مقدم پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان به میهمانان و ابراز خرسندی مسئولین استانی از این میزبانی، به بررسی چالشهای موجود در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و گفت: «در زمینه آموزش، منابع دست اول چندانی در اختیار نداریم و با کمبود منابع مواجه هستیم؛ با این حال، مقالات تطبیقی ارزشمندی تهیه شده و از نظر ترجمه نیز پیشرفتهای قابل توجهی حاصل گردیده است.»
مهشید گلستانه دبیر علمی هفتمین همایش ملی آموزش شیمی در آیین افتتاحیه این همایش، ضمن خوشآمدگویی و تقدیر از حضور مهمانان، استادان، معلمان و دانشجویان، بر نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در گسترش گفتمان علمی و پژوهشی کشور تأکید کرد و گفت: «دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به حضور چنین جمع فرهیخته و اندیشمندی افتخار میکند و همایش ملی آموزش شیمی فرصتی است تا تجربه، دانش و اندیشه استادان و پژوهشگران حوزه آموزش شیمی در کنار معلمان و دانشجومعلمان به اشتراک گذاشته شود.» گلستانه در ادامه به تشریح روند فعالیتهای کمیته علمی همایش پرداخت و بیان داشت: پس از اخذ کد علمی ـ پژوهشی ISC در تاریخ ۶ مردادماه ۱۴۰۴، فرایند دریافت و داوری مقالات بهصورت رسمی آغاز شد و نخستین مقاله در تاریخ ۱۲ مردادماه همان سال به دبیرخانه ارسال گردید. وی افزود: از مجموع ۲۸۹ مقاله دریافتی، پس از ارزیابی دقیق و داوری علمی توسط ۴۵ داور متخصص، تعداد ۱۵۸ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این میان ۱۰ مقاله بهصورت شفاهی و ۱۴۸ مقاله بهصورت پوستر در همایش ارائه خواهند شد. دبیر علمی همایش ملی آموزش شیمی، عدم رعایت اخلاق پژوهشی در برخی آثار ارسالی و رواج استفاده نادرست از ابزارهای هوش مصنوعی را از مهمترین چالشهای علمی در مسیر برگزاری همایش دانست و گفت: «متأسفانه در فرایند داوری شاهد مقالاتی بودیم که توسط هوش مصنوعی تولید شده بودند. این مسئله نشان میدهد که ضرورت آموزش استادان و دانشجویان در حوزه اخلاق پژوهش و آشنایی با روشهای صحیح تولید محتوای علمی، بیش از پیش احساس میشود.» وی همچنین بر اهمیت نقش استادان در نظارت بر مقالات دانشجویی تأکید کرد و افزود: «پژوهش در دانشگاه باید اصیل، مسئلهمحور و تحولآفرین باشد. اگر استادان در کنار دانشجویان خود با جدیت و دقت به هدایت فرآیند پژوهش بپردازند، کیفیت علمی دانشگاهها بهطور چشمگیری ارتقا خواهد یافت.» گلستانه با اشاره به ارسال یک مقاله از کشور آذربایجان به دبیرخانه همایش، این موضوع را گامی مثبت در مسیر تعاملات علمی بینالمللی دانست و پیشنهاد کرد از سال آینده، همایش آموزش شیمی در قالب رویدادی بینالمللی برگزار شود تا زمینه تبادل تجربههای آموزشی میان پژوهشگران کشورهای مختلف فراهم گردد. وی در ادامه به برگزاری دو کارگاه آموزشی تخصصی و دو پنل علمی در حاشیه همایش اشاره کرد و گفت: «تمام تلاش کمیته علمی بر آن بوده است که کارگاههایی کاربردی و متناسب با نیازهای آموزشی جامعه معلمان و دانشجومعلمان طراحی و اجرا شود. امیدواریم خروجی دو پنل تخصصی این همایش بتواند بهعنوان راهنمایی علمی در بازنگری سرفصلهای رشته آموزش شیمی در دانشگاههای کشور مورد بهرهبرداری قرار گیرد.» دبیر علمی همایش در بخش پایانی سخنان خود، ضمن قدردانی از حمایتهای معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان از سلسله همایشهای علمی PCK، اظهار داشت: «تمام تلاشهای صورتگرفته در مسیر برگزاری این همایش را به دانشجویانم – معلمان آینده این سرزمین – تقدیم میکنم و امید دارم هر یک از آنان بتوانند در آینده، خورشیدی درخشان برای کلاسهای درس و دانشآموزان خود باشند.»
شایان ذکر است در مراسم اختتامیه این همایش، امیرحسین چشمهخاور، دبیر اجرایی هفتمین همایش ملی آموزش شیمی از حضور استادان برجسته دانشگاهها، معلمان فعال، دانشجومعلمان، و مسئولان علمی و پژوهشی کشور، در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان قدردانی نمود و ضمن اعلام اهمیت محورهای همایش در این حوزه با عناوین «آموزش مفهومی در شیمی»، «تحول در برنامه درسی»، «پژوهش در آموزش علوم»، و «کاربست فناوریهای نوین در یادگیری شیمی»و توصیف فرایند اجرایی و معرفی دست اندرکاران برگزاری این رویداد ملی، از همراهی و همکاری کلیه دست اندرکاران اجرایی از جمله مسئولین، اساتید، کارکنان و البته دانشجویان پر تلاش دانشگاه فرهنگیان استان صمیمانه قدردانی کرد.
در انتهای مراسم اختتامیه به میهمانان و سخنرانان ویژه و نفرات اول تا سوم هر بخش (سخنرانی و پوستر) تندیس و لوح تقدیر اهدا شد.