آیین استقبال ازنودانشجومعلمان ورودی سال۱۴۰۴درپردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور(سه شنبه۲۹مهر۱۴۰۴)
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آیین استقبال از نودانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از نو دانشجومعلمان این دانشگاه خواست تا با باور و ایمان، مدیران، رهبران و متولیان آینده ی ایران مقتدر را تربیت کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، سه شنبه 29 مهر 1404، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با حضور در آیین استقبال از نودانشجومعلمان که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، دانشگاه فرهنگیان را مهمترین دانشگاه و مرکز آموزش عالی ایران اسلامی برشمرد.
رستمی با اشاره به جایگاه و رسالت والای دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم برای ایران اسلامی گفت: جایگاه والای دانشگاه فرهنگیان مسئولیت متولیان کشور، متولیان آموزش عالی و همچنین اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان را دو چندان می کند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به عدم تناسب مسئولیت سنگین دانشگاه فرهنگیان با امکانات و ساختارهای موجود گفت: وظیفه ی همه است که با تمام توان به دانشگاه فرهنگیان در جهت ایفای نقش مهم خود در نظام تعلیم و تربیت کمک کنند.
وی با اشاره به نقش انسان ساز معلم در جهانی که شر، خباثت و جنایت به محور اصلی آن تبدیل شده است گفت: جنایاتی که در حال حاضر در جهان رخ می دهد در زمان سلطه ی مغولان نیز رخ نداده است، اما کشور ایران عزتمندانه در مقابل این جهان ایستاده و با آن مقابله می کند و وظیفه ی شماست که نسل آینده را در مسیر این اقتدار تربیت کنید.
رستمی با تاکید بر نقش معلمان به عنوان حافظان اقتدار ایران اسلامی با سلاح علم گفت: در جنگ تحمیلی 12 روزه دانشمندان و مراکز علمی ایران مورد تهاجم قرار گرفت و تنها با توانمندی داخلی در زمینه دفاعی، موشکی، فضایی توانستیم با این تهاجم مقابله کنیم. با باور و ایمان به اینکه مدیران، رهبران و متولیان آینده ی اداره ی ایران را تربیت می کنید، در کلاس درس حاضر شوید.
وی در پایان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان را جزو با شخصیت ترین و مستعدترین دانشجویان ایران بر شمرد و گفت: به شاگردان خود درس غیرت، شجاعت، ایران دوستی، ایمان ، محبت به اهل بیت، مهارت، تخصص و تلاشگری را بیاموزید تا آینده ی ایران عزیز درخشان تر از گذشته آن باشد.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید احساس کند که همه امکانات در اختیار این دانشگاه است، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید در جایگاه «ستاد عالی تربیت معلم» باشد و در کنار فعالیت های دانشگاهی، از ظرفیت کشور برای ماموریت عالی رسیدن به اهداف اسناد بالادستی استفاده کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت دکتر محمدرضا عارف در آیین استقبال از نو دانشجو معلمان که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با تاکید بر اینکه معلمان نقش محوری و کلیدی در اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تربیت سکانداران آینده کشور دارند، افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود که مهمترین و اولین رسالت آن تربیت نیروی انسانی در طراز ارزشها و نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در ارتباط با تربیت معلم در طراز انقلاب اسلامی به این چالش اساسی رسیدیم که چه کسانی باید این افراد را تربیت کنند و مباحث مفصل و ریشهای در سالهای اول انقلاب مطرح شد که شاید انقلاب فرهنگی در دانشگاهها در پاسخ به این سوال مهم بود که آیا شرایط آموزش کشور و وضعیت مدارس و دانشگاهها ما در این شاخص و سنجه اصلی معلم در طراز انقلاب اسلامی موفق است یا خیر؟
دکتر عارف اضافه کرد: اهداف عالی در برنامهها و محافل در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بود که مدارس، دانشگاهها، معلمان و اساتید چه ویژگیهایی باید داشته باشند که در شأن تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، افتخار شغل انبیا و تربیت نسل انسان باشد و این بزرگترین مسئولیتی بود که در دو دهه اول انقلاب بحث میشد که لازمه تربیت این نیروها و افراد چیست.
وی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان از معلمان و اساتید خود الگوگیری میکنند، گفت: هیچ فردی در زندگی جوان و نوجوان به اندازه معلم و استاد تاثیرگذار نیست چراکه بیشترین ساعات روز را در مدارس و دانشگاهها میگذرانند و همچنین با توجه به جایگاه معنوی علم آموزی در سخنان حضرت امیرالمومنین علیه السلام که میفرمایند «اگر کسی به من حرفی یاد دهد بنده او هستم» نشانگر جایگاه و منزلتی است که در هیچ مقامی نمیبیند.
دکتر عارف با اشاره به تدوین سند چشمانداز و تصویب و ابلاغ توسط مقام معظم رهبری که سمت و سوی کشور در همه زمینهها را مشخص کرد، بیان کرد: هدف گذاری سند چشم انداز بر اساس علم و دانش بود و سایر بخشهای توسعهای کشور نیز مبتنی بر علم و فناوری باشد که در این صورت به اهداف خود خواهیم رسید.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هدف گذاری سند چشمانداز رسیدن به جایگاه اول در منطقه و تاثیرگذار در دنیای اسلام بود اما با توجه به روند خوب در نظام آموزش عالی و مدارس و دانشگاهها به این نتیجه رسیدیم که هدفگذاری را برای نقشآفرینی در مرزهای دانش و تاثیرگذاری در دنیا بلندتر کنیم که لازمه این هدف گذاری توجه به معلمان بود. اگر بخواهیم از دانشگاه شروع کنیم این دیوار علمی باید بر روی پایه قوی و مطمئنی باشد که همان معلم است.
دکتر عارف با بیان اینکه پایه علم در دانشگاه و پایه دانشگاه نیز در مدارس است، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف سند چشمانداز باید از مدارس و دبستان شروع کنیم که نیاز به توجه به معلمان دارد.
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: کسی میتواند نقش معلمی را پیدا کند که به اهمیت این شغل و جایگاه و شأنیت معلمی پی برده باشد و در دهههای ۶۰ و ۷۰ بحث میکردیم تا چه اقداماتی انجام دهیم که دانشآموزان برجسته و زبده شغل معلمی را جزو اولویتهای اول خود قرار دهند. بر این اساس چند سند علمی از جمله سند چشمانداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم شامل توصیهها و احکام و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای دهه دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.
دکتر عارف افزود: به دنبال این بودیم که خروجی مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد که در نهایت در نظام آموزشی کشور به دانشگاه فرهنگیان رسیدیم؛ دانشگاهی در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران که فرد فارغ التحصیل از این دانشگاه واجد شرایط تعلیم و تربیت شود و بتواند جوان و نوجوان را در مسیر پیشرفت و توسعه کشور قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلمان برای فعالیت در آرامش کامل نباید دغدغه معیشت، مسکن و رفاه را داشته باشند، گفت: دولتها برای رفع این دغدغه تلاش کردند اما هنوز نیاز به اقدامات بیشتر است تا حداقل شأنیت معلم حفظ شود اما فراتر از آن منزلت و نقش معلم است که به شغل خود افتخار کند.
دکتر عارف تصریح کرد: خداوند در حق شما لطف عطا کرده که شغل معلمی را انتخاب کردهاید و به عنوان یک معلم کوچک اعلام میکنم خداوند بر من منت گذاشت و افتخار معلمی را به من عطا کرد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان نتیجه این تفکر بود که مرکزی با امکانات ویژه، شرایط مناسب و کادر هیئت علمی برجسته میخواهیم تا نسل مد نظر کشور را تربیت کند.
دکتر عارف با اشاره به جنگ ۱۲ روزه تحمیلی اظهارداشت: رژیم غاصب صهیونیستی به نمایندگی از آمریکا و استکبار جهانی با ایران وارد جنگ شد وگرنه این رژیم جعلی به تنهایی چنین جراتی نداشت که با نظام معنوی جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه مردمی بجنگد. صهیونیزم جهانی به عنوان دنبال کننده منافع نامشروع آمریکا در منطقه با ایران وارد جنگ شد که این جنگ «علم با علم»، «فناوری با فناوری» و انسان برجسته فناور و دانشمند با یک انسان مشابه خود بود.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جنگ ۱۲ روزه در هر بخشی که به علم و فناوری توجه کردیم دست برتر داشتیم و پس از این جنگ تحمیلی به اتکای دانشمندان متعهدی هستیم که میتوانند چندین برابر حقوق دریافتی خود را در خارج از کشور داشته باشند اما در راه اعتلای توسعه و علم و فناوری داخل تلاش میکنند و ما شرمنده معلمان و اساتید هستیم؛ اساتیدی که از برترین دانشگاههای جهان فارغالتحصیل شدهاند اما نگاه به این دِین خود به نظام و مردم ایران را دارند که البته این معلمان هستند که چنین دِینی را برای یک جوان دانشمند مطرح میکنند که مدیون کشور، نظام و مردم است و این نگاه را القا میکند که دستاوردهای تو متعلق به ایران است و نباید به عنوان سرمایه فردی استفاده کرد.
دکتر عارف با تاکید بر اینکه امروز به چنین جوانان دانشمند و متعهدی نیاز داریم که در مسیر روشن و مشخص اسناد بالادستی حرکت کنند، ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز معلم سمت و سوی آموزش و پرورش را مشخص میکند و همچنین ایشان همواره در خصوص دانشگاه فرهنگیان توجه و تاکیدات ویژهای داشتهاند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات دانشگاه فرهنگیان در اوایل تاسیس این دانشگاه افزود: با تلاشهای انجام شده در طول سالیان گذشته این دانشگاه به مرحلهای رسیده است که پذیرفته شدگان این دانشگاه، رتبههای بالای کنکور هستند و دغدغه تشویق به ورود در دانشگاه فرهنگیان را نداریم که البته از نظر هیئت علمی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که باید امکانات بهتر در اختیار این دانشگاه قرار گیرد تا بهترین اساتید خود را امانت دار دانشگاه فرهنگیان بدانند و با افتخار برای تدریس به این دانشگاه بیایند.
دکتر عارف با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید احساس کند که همه امکانات در اختیار این دانشگاه است، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید در جایگاه ستاد عالی تربیت معلم باشد و در کنار فعالیتهای دانشگاهی، از ظرفیت کشور برای هدف عالی رسیدن به اهداف اسناد بالادستی استفاده کند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مرجعیت علمی راهبرد امروز کشور است، گفت: به دنبال این هستیم تا دست برتر خود در زمینه علمی را در خدمت دنیای اسلام و کشورهای نیازمند قرار دهیم و در برابر دشمنان نیز دست برتر را داشته باشیم چراکه در جنگهای امروز علم حرف آخر را میزند. همچنین در مسیر رفع مشکلات مردم و بهبود معیشت مردم با اقتدار حرکت کنیم تا کسی جرات تحریم ایران را نداشته باشد.
دکتر عارف با تاکید بر اینکه همواره موفق شدیم تحریمها را ولو با هزینه دور بزنیم اما امروز، روز گذر از تحریم است و ظرفیت گذر از تحریمها را داریم، تصریح کرد: کشورهای غربی در خصوص مکانیزم ماشه برای مدتی در دنیا تبلیغ میکردند که از نظر ما هیچ جایگاه حقوقی ندارد و سه کشور اروپایی اشتباه بزرگ دیپلماتیکی را مرتکب شدند که در آینده نزدیک متوجه این اشتباه خود خواهند شد و در شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از کشورهای دارای حق وتو همین نظر و دیدگاه را با جمهوری اسلامی ایران دارند.
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در صورت عملیاتی شدن مکانیسم ماشه نیز به پشتوانه جوانان دانشمند و جایگاه علمی و فناوری کشور که در اقتصاد خود را نشان میدهد، نگرانی نداریم چراکه اساس امروز کشور بر پایه شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است.
دکتر عارف ادامه داد: باید رفتار مردم ایران در دوران جنگ ۱۲ روزه را با رفتار مردم کشورهای مدعی آزادی و اقتصاد پیشرفته در دوران شیوع کرونا مقایسه کرد که فروشگاههای خود را غارت کردند اما در دوران جنگ ۱۲ روزه در ایران کمبود کالایی وجود نداشت.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان در طول ۴۰ سال گذشته همواره در خصوص مردم ایران به غلط فکر کرده اند، افزود: ما به مردم ایران افتخار میکنیم .مردم به مسئولان نقد دارند و حتما هم باید مقامات و مسئولان را آزاد نقد کنند .البته دشمنان نقد از یک فرد را با نقد حکومت و حاکمیت یکی میدانستند اما دیدید این مردم در جنگ ۱۲ روزه چه کردند که پس از آن دشمنان با التماس تقاضای توقف آتش کردند و این نتیجه همان اقدامات کشور در سمت و سوی توجه به آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی بود.
دکتر عارف خطاب به نو دانشجو معلمان تصریح کرد: وظیفه و اولویت شما خوب درس خواندن بوده و بپذیرید معلمی نوعی عبادت است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تدوین برنامه سه ساله برای جبران عقب ماندگیهای علمی کشور گفت: این برنامه سه ساله تحقق همان اهداف سند چشمانداز ۲۰ ساله برای جایگاه اول در فناوریهای پیشرفته و نوظهور در منطقه به اتکای جوانان دانشمند است.
وی گفت: شما نو دانشجویان که در این فضای معنوی و صمیمی دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل میدهید باید تعهد بیشتری نسبت به مردم و کشور، گردانندگان آینده کشور و تربیت کسانی که به عهده شما است، داشته باشید و از شما تقاضا دارم از همان روزهای ابتدایی تحصیل درس خواندن را به طور جدی شروع کنید.
دکتر عارف در پایان خاطرنشان کرد: تجربهای که من از تربیت دانشجویان داشتم این است که یک دانشجو ذهنیتی پیدا کرده که پس از خستگیهای کنکور و قبولی در دانشگاهها به معنای راحت شدن است اما قبولی در کنکور یک تعهد در برابر مردم، کشور و نظام آموزش عالی کشور است.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آیین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت تربیت نسلی توانمند و انسان ساز، از نقش کلیدی اساتید و حمایت دولت در مسیر توسعه تعلیم و تربیت قدردانی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز، سه شنبه ۲۹ مهرماه در آیین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه، گفت: خوشحالم که در این مکان باشکوه که به قدم و توجه رهبر معظم انقلاب مزین شده است، حضور دارم و فرصت دارم با نو دانشجو معلمان و استادان این دانشگاه دیدار کنم.
وی با اشاره به حضور معاون اول رئیسجمهور در این مراسم، افزود: حضور آقای عارف در جمع دانشگاهیان و دانشجویان، نشاندهنده اهمیت ویژه تعلیم و تربیت در اولویتهای دولت است.
به گفته وی؛ حمایتهای دولت از حوزه آموزش و پرورش باعث میشود مسیر پیش روی دانشجو معلمان هموارتر و نسل آینده کشور با توانمندیهای لازم تربیت شوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان فلسفه برگزاری این آیین، گفت: هدف اصلی این آیین تقدیم خیرمقدم به نو دانشجو معلمان است. این دانشجو معلمان بهزودی مأموریت خطیر آموزش و تربیت نسل آینده کشور را بر عهده خواهند داشت و امیدوارم این مسیر با تلاش، پشتکار و انگیزه همراه باشد تا هم برای خودشان و هم برای آینده نظام ثمربخش باشد.
کاظمی در ادامه اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نقش آن در تربیت معلمان انسانساز را مورد تأکید قرار داد و گفت: اساتید این دانشگاه نقش مهمی در تربیت معلمان انسانساز دارند و باید با تمام توان و دانش خود، نسل آینده کشور را آماده کنند.
وی گفت: موفقیتهای بسیاری در حوزه تعلیم و تربیت به دست آمده، اما هنوز فاصله زیادی با اهداف بلندمدت داریم و نیازمند تلاش مضاعف هستیم تا بتوانیم مأموریتها و رسالت معلمان آینده را به شکل کامل محقق کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تشریح دو ماموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: دو مأموریت اصلی ما در این حوزه، انتقال ارزش ها و باورها و همچنین پرورش استعدادها و هویت دانشآموزان است. این دو هدف باید در مسیر تربیت نسلی متعهد، توانمند و انسانساز مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای دستیابی به قلههای پیشرفت در حوزه تعلیم و تربیت، نگاه تربیتی و توجه به بعد فرهنگی، هویت دینی و سنتهای ملی اهمیت ویژهای دارد. در کنار این دو مأموریت ، ابتدا خودمان باید انسان نمونه و الگویی برای دانشجویان و نسل آینده باشیم. رفتار، اندیشه و باورهای ما باید الگو و الهامبخش دانشجو معلمان باشد.
کاظمی با اشاره به مسئولیت نو دانشجو معلمان، گفت: دوران حضور شما در دانشگاه، دوران سازندگی شخصیت و شکلگیری هویت حرفهای شماست. شما قرار است با تلاش، انگیزه و مسئولیتپذیری، خود را برای نقش حساس و خطیر معلمی آماده کنید. امید دارم با پشتکار و تعهد، به معلمانی تبدیل شوید که نه تنها در کلاس درس موفق باشند، بلکه الگویی برای نسلهای آینده باشند.
وی با تأکید بر اهمیت تلاش مستمر و بهرهگیری از فرصتهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: موفقیت در آموزش و پرورش نیازمند همت، پشتکار و همکاری جمعی است. دانشگاه فرهنگیان سنگری است که میتواند نسلی توانمند، متعهد و انسانساز تربیت کند و همه ما موظف هستیم با همت و تلاش، زمینه تحقق اهداف بلندمدت آموزش و پرورش را فراهم کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «علم راه رسیدن به ثروت و پیشرفت کشور است»، بر لزوم آموزش بهره وری به نسل جدید توسط معلمان آینده تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، روز سهشنبه ۲۹ مهرماه در آیین استقبال از نودانشجومعلمان که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به جایگاه ارزشمند حرفه معلمی عنوان کرد: در حال سپری کردن چهلمین سال از عمر معلمیام هستم؛ معلمی را با عشق آغاز کردم و هنوز با عشق در کلاسهای دانشگاه تهران تدریس میکنم.
وی با تأکید بر حمایت مجلس از جامعه فرهنگیان کشور بیان کرد: در کمیسیون آموزش، همواره مدافع و پشتیبان معلمان ایران هستیم. امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور، تغییر بزرگی در راه است؛ در قانون جدید آموزش و پرورش، آموزش رسمی از سنین ۵ و ۶ سالگی و تحت حکمرانی دولت آغاز خواهد شد، چراکه یافتههای علمی جدید بر ضرورت آموزش در این دوران تأکید دارند.
منادی با اشاره به ظرفیتهای عظیم کشور در حوزه علم و فناوری گفت: امروز ایران توان ساخت سرورهای پیشرفته را دارد؛ در حوزههایی همچون داروسازی و نانوتکنولوژی، دانشجویان ما با ایدههای خود به ثروت میرسند و ثابت کردهاند که علم میتواند سرچشمه ثروت باشد. در جنگهای اخیر نیز تنها نظامیان نبودند که از کشور دفاع کردند، بلکه علم و دانش فرزندان این سرزمین بود که در کنار آنان ایستاد و دشمن را با موشکهای نقطهزن طراحیشده توسط دانشمندان ایرانی، از پا درآورد.
وی گفن مهمترین رسالت شما دانشجومعلمان این است که بیاموزید چگونه میتوان بهرهوری را به دانشآموزان آموزش داد و افزود: اگر بتوانید مفهوم بهرهوری را به درستی منتقل کنید، قطعاً معلمان موفقی خواهید بود.
منادی در پایان خطاب به دانشجومعلمان گفت: برای رضای خدا به کلاس درس بروید؛ کلاس درس جایگاهی مقدس است. معلمی فقط یک شغل نیست، بلکه رسالتی الهی است که با عشق، ایمان و تلاش معنا پیدا میکند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در آیین استقبال از نودانشجومعلمان با تأکید بر جایگاه راهبردی این دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: دانشگاه فرهنگیان مأموریت دارد معلمان مؤمن، متعهد و تمدن ساز را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رجبعلی برزوئی رئیس دانشگاه فرهنگیان، روز سهشنبه ۲۹ مهرماه در آیین استقبال از نودانشجومعلمان که در پردیس نسیبه برگزار شد، با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، و با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، حضور بیش از سههزار نودانشجومعلم در این مراسم و بیش از دههزار نفر از طریق ویدئوکنفرانس را نویدبخش فصلی تازه در مسیر تربیت نسل آیندهساز کشور دانست.
برزوئی با اشاره به تأکید مستمر رهبر معظم انقلاب بر جایگاه دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: رهبر انقلاب طی دوازده سال متوالی در دیدارهای اردیبهشتماه خود، این دانشگاه را مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش معرفی کرده و بر ضرورت ارتقای جایگاه آن در میان قوای کشور تأکید فرمودهاند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان صرفاً یک نهاد آموزشی نیست بلکه سنگر تربیت معلمان مؤمن، متعهد و متخصص است، افزود: مأموریت اصلی ما تربیت انسانهایی است که چراغ هدایت نسلهای آینده را در دست میگیرند. در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، معلم تنها ناقل دانش نیست، بلکه سازنده هویت، فرهنگ و تمدن است؛ و دانشگاه فرهنگیان مسئولیت دارد چنین معلمانی را تربیت کند.
برزوئی در تشریح دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان طی سالهای اخیر گفت: با اتکا به ظرفیتهای انسانی و حمایت همه ارکان نظام بهویژه دولت و وزیر آموزش و پرورش، گامهای بلندی در مسیر تعالی برداشتهایم. تصویب طرحهای راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، درج احکام مهم در برنامه توسعه هفتم، اخذ مجوز فعالیت بهعنوان یک دانشگاه ملی و ۳۱ دانشگاه استانی، جذب بیش از ۸۰۰ عضو هیأت علمی نخبه و متعهد، تدوین آییننامه ارتقای ویژه اساتید تربیت معلم، بازنگری نظام کارورزی و گسترش برنامههای فرهنگی و تربیتی از جمله اقدامات شاخص این دوره است.
وی همچنین از تدوین نقشه تحول دانشگاه، بازنگری در نظام جذب و پذیرش دانشجو، راهاندازی مرکز جذب اعضای هیأت علمی، طراحی مدلهای نوین یاددهی–یادگیری، توسعه زیرساختهای فناورانه و آغاز حرکت بهسوی دانشگاه هوشمند خبر داد و گفت: بهرهگیری از هوش مصنوعی در فرآیند یادگیری، بخشی از مسیر آینده دانشگاه است.
برزوئی با اشاره به درخشش دانشجومعلمان در عرصههای مختلف قرآنی، علمی، فرهنگی و ورزشی و اظهار کرد: نسل امروز دانشجومعلمان، پرانگیزه، آرمانخواه و پرتلاش است؛ نسلی که در میدان خدمت و فرهنگسازی نیز پیشگام بوده و این روحیه، سرمایهای بیبدیل برای آینده تعلیم و تربیت کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نودانشجومعلمان گفت: انتخاب مسیر معلمی، انتخابی بزرگ و سرنوشتساز است؛ چرا که معلمی شغل نیست، رسالتی الهی و تمدنساز است. دانشگاه فرهنگیان خانه رشد و تعالی شماست؛ خانهای که در آن علم، ایمان و هویت ایرانی–اسلامی در جان معلم آینده ریشه میدواند.
برزوئی با قدردانی از همراهی دولت و وزارت آموزش و پرورش در حمایت از دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با رهنمودهای وزیر آموزش و پرورش، افق تازهای برای این دانشگاه ترسیم شده است؛ دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی، بهرهمند از فناوریهای نوین آموزشی و متصل به زیستبوم تعلیم و تربیت کشور. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چراغ راه ماست و نگاه راهبردی به تربیت معلم، قطبنمای حرکت دانشگاه فرهنگیان است.
وی با اشاره به لزوم پشتیبانی همهجانبه دستگاهها از دانشگاه فرهنگیان افزود: همانگونه که رئیسجمهور با حرکت بیسابقه در توسعه مدرسهسازی تاریخساز شد، انتظار میرود دولت با نگاهی ویژه به دانشگاه فرهنگیان، در رفع مشکلات زیرساختی، تجهیز پردیسها، توسعه خوابگاهها و ارتقای امکانات آموزشی همراهی کند؛ چرا که این سرمایهگذاری، سرمایهگذاری بر آینده کشور است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان ضمن تقدیر از حضور مسئولان مربوطه و مدعوین در این مراسم و از تلاش مدیران، استادان و کارکنان دانشگاه قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود سال تحصیلی جدید، سرآغاز شکوفایی، تعالی و رشد بیش از پیش دانشگاه فرهنگیان و معلمان آینده باشد.
آیین استقبال ازنودانشجومعلمان ورودی سال۱۴۰۴درپردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور(سه شنبه۲۹مهر۱۴۰۴) 2