نشست در دانشگاه فرهنکیان
نشست مشترک خبری سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اصحاب رسانه
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست مشترک خبری با حضور اکبر پناهی سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان و حجتالاسلام عبدالرسول احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با محوریت دومین رویداد ملی «رشد آوند» با موضوع ایدهپردازی در حوزه تعلیم و تربیت و یادگیری اثربخش، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
پناهی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنیادین یکی از قویترین اسناد بالادستی کشور است که از مهمترین فعالیتهای آموزش و پرورش محسوب میشود. مقام معظم رهبری همواره بر اجرای دقیق این سند تأکید داشتهاند، اما بررسیها نشان میدهد که در دستیابی به اهداف آن توفیق چندانی نداشتهایم و همچنان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات ناشی از واگذاری وظایف ذاتی سایر دستگاهها به آموزش و پرورش است، افزود: در سند تحول، وظایفی برای وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان محیط زیست و دیگر نهادها تعریف شده است، اما در عمل این دستگاهها در اجرای سند مشارکت جدی نداشتهاند و آموزش و پرورش ناگزیر بار سنگین این مسئولیت را به تنهایی به دوش کشیده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به چالشهای موجود در ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین تصریح کرد: برای مثال، در ساحت زیستی و بدنی، معلم ابتدایی موظف شده است سلامت جسمی و روانی دانشآموزان را تأمین کند و حتی مسائل محیطزیستی را آموزش دهد؛ در حالیکه این موارد از وظایف ذاتی وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست است. همچنین در حوزه سلامت جسمانی، جایگاه وزارت ورزش و جوانان در مدارس بهدرستی تعریف نشده است.
وی ادامه داد: انتظار تحقق شش ساحت بنیادین در شرایطی مطرح میشود که تنها یک معلم در کلاس، بدون امکانات و تجهیزات کافی، حضور دارد. در حالی که تحقق این اهداف نیازمند ورود و همکاری مستقیم دستگاههای متولی است و اگر این نهادها به وظایف خود عمل نکنند، آموزش و پرورش به تنهایی توان اجرای کامل سند تحول را نخواهد داشت.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر اهمیت تعامل نهادهای علمی و فرهنگی در ارتقای نظام تعلیم و تربیت گفت: دفتر تبلیغات اسلامی سلسله رویدادهایی را با عنوان «رشد آوند» طراحی کرده است تا بتواند ارتباطی مؤثر با سیستم آموزشی، بهویژه آموزش و پرورش برقرار کرده و دو بال تعلیم و تربیت را همزمان پیش ببرد. اعتقاد ما این است که جدایی تعلیم از تربیت آسیبزاست و این دو عرصه باید به موازات یکدیگر حرکت کنند.
وی با اشاره به نخستین تجربه دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری رویداد «الگوهای تعامل مدرسه، مسجد و منزل» افزود: آن رویداد با استقبال گسترده و حمایت آموزش و پرورش، امور مساجد و شهرداری برگزار شد و دستاوردهای آن در قالب مستند، رسانه و شبکههای اجتماعی منتشر گردید. همین تجربه موفق، زمینهساز برگزاری دومین رویداد ملی رشد آوند شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در تشریح ویژگیهای این رویداد ملی بیان کرد: موضوع محوری دومین دوره، «الگوهای برتر یادگیری مؤثر و اثربخش» است که با میزبانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار میشود. تاکنون بیش از ۷۰۰ ایده در سامانه ثبت شده که حدود ۸۰ درصد آنها توسط دانشجومعلمان، مربیان تربیتی و طلاب فعال در مدارس ارائه شده است. مشارکت افراد از ۳۱ استان کشور نشاندهنده جایگاه ملی این رویداد است.
وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از ایدهپردازان، تاکنون ۱۳ وبینار آموزشی با حضور ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکتکننده در هر جلسه برگزار شده است. همچنین هشت مشاور و منتور تخصصی بهصورت دائمی همراه ایدهپردازان هستند تا فرآیند ایدهپردازی تنها محدود به داوری ساده نباشد، بلکه از مرحله شکلگیری تا پختگی و ثبت نهایی ایدهها مورد حمایت قرار گیرد.
حجتالاسلام دکتر احمدیان با تأکید بر استمرار حمایتها گفت: پایان داوری و اهدای جوایز به معنای پایان کار نخواهد بود؛ بلکه آغاز حمایت جدی از صاحبان ایدههای خلاق است. بنا داریم ایدههای برتر را در قالب کتاب – دستکم بهصورت نسخه دیجیتال – منتشر کنیم و در صورت نیاز، آنها را در خانه خلاقیت دفتر تبلیغات به استارتاپ تبدیل نماییم تا در نهایت به محصول و فرآیندهای اثرگذار آموزشی بدل شوند.
وی تصریح کرد: مستندسازی و نشر ایدهها به همت تیم دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است و امیدواریم با استمرار این مسیر، بتوانیم خلاقیتهای نهفته را شناسایی، تقویت و به سرمایهای ملی برای تحول در نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضمن تأکید بر ضرورت تداوم این حرکت علمی و فرهنگی، اعلام کرد: با همراهی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سایر نهادهای علمی و فرهنگی، سلسله رویدادهای «رشد آوند» ادامه خواهد یافت.
وی همچنین از نقش فعال جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان در پیگیری امور اجرایی تقدیر کرد و افزود: برگزارکنندگان این رویداد، خانه فناوریهای فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و دانشگاه فرهنگیان اصفهان هستند و حامیان آن، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به شمار میروند.
در بخش پرسش و پاسخ نشست، خبرنگاران به موضوعاتی همچون چگونگی تبدیل ایدهها به محصول، میزان استقبال استانهای مختلف و نحوه مشارکت معلمان در اجرای این ایدهها پرداختند. بر اساس آمار ارائهشده، حدود ۵۰ درصد از ایدههای ثبتشده متعلق به استان اصفهان و ۱۰ درصد به استان تهران اختصاص دارد. به گفته حجتالاسلام امینی، طبق نرم جهانی حدود ۲۵ درصد ایدهها قابلیت تبدیل به محصول را دارند و سال گذشته ۵ درصد از ایدهها به مرحله الگوبرداری و اجرا رسیدند.
از دیگر محورهای مهم این نشست، لزوم توانمندسازی معلمان برای بهکارگیری ایدههای نو در کلاسهای درس بود. در همین زمینه، اعظم هارونی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای شهریورماه، ۱۰۰ درصد معلمان استان تحت آموزش قرار گرفتهاند و در صورت تأیید ایدهها، دورههای توانمندسازی برای اجرای آنها در مدارس برگزار خواهد شد.
همچنین در این نشست به موضوع سلامت جسمی و روانی دانشآموزان اشاره شد و بر ضرورت ورود دستگاههای مرتبط از جمله وزارت بهداشت و سایر نهادها به این حوزه تأکید گردید.
در پایان نشست، حجتالاسلام امینی درباره روند ثبت ایده توضیح داد و گفت: علاقهمندان به شرکت در دومین رویداد ملی رشد آوند میتوانند با مراجعه به سامانه کاریز نگار به نشانی اینترنتی [kariznegar.ir](http://kariznegar.ir) ایدههای خود را ثبت نمایند.