حضور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اصفهان
نشست اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و تیم همراه به میزبانی پردیس شهید باهنر
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با حضور فرهاد علیپور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پرک مشاور وی، غنی زاده مدیر کل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان کشور و اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، روز دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۴ در پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار شد.
در آغاز این نشست پس از عرض خیر مقدم به میهمانان توسط پناهی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و ابراز امیدواری در خصوص حل معضلات و چالشهای اساتید و دانشگاه با برگزاری چنین نشستهایی و ارائه گزارش آماری از وضعیت دانشگاه توسط وی، حجتالاسلام علیاصغر حمزه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در تراز انقلاب اسلامی، بیان کرد: «استاد دانشگاه فرهنگیان باید یک مربی تمامعیار باشد». وی بر ضرورت تسریع در رفع مشکلات مربوط به *شناسه تدریس استادان* و بازنگری در *میزان پرداختی حقالتدریس* تأکید کرد.
در ادامه، نمایندگان اعضای هیأت علمی و استادان دانشگاه فرهنگیان استان، مجموعهای از مسائل و دغدغههای خود را در حوزههای مختلف بیان کردند.
در حوزه استادان با مرتبه مربی، مواردی همچون *عدم امکان ارتقای مرتبه علمی مربیان به استادیاری به دلیل بازنشستگی در تیرماه*، *عدم هماهنگی میان معاونت آموزشی سازمان مرکزی و آموزش دانشگاههای فرهنگیان استانها*، و *تنزل پایه کاری برای مأموران آموزشی* به همراه *کاهش محسوس نسبت پایه در آموزش و پرورش*، مورد بحث قرار گرفت.
در موضوع *تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی*، مطرح شد که در روند تطبیق، *پایههای استحقاقی برخی اعضا به شدت کاهش یافته یا حتی به صفر رسیده است*. همچنین سؤالاتی درباره *نوع کد بازنشستگی (وابسته به وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم)* و *لزوم تعیینتکلیف دقیق تقسیمبندی شرایط اعضای هیأت علمی* از سوی استادان مطرح شد. همچنین *پیگیری وضعیت وام مسکن اعضای هیأت علمی* نیز بهعنوان یکی دیگر از مطالبات بیان گردید.
در حوزه مسائل بیمهای نیز، نمایندگان اعضای هیأت علمی با اشاره به *تفاوت نوع بیمه استادان* و *هزینههای سنگین تبدیل وضعیت بیمه*، خواستار بررسی و اصلاح این روند شدند. همچنین به *عدم همخوانی زمان دروس ارائهشده با سرفصلهای مصوب* اشاره شد و نیاز به *تغییر نگرشی در این زمینه* مورد تأکید قرار گرفت.
از دیگر موارد مهم مطرحشده در نشست، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* کمبود فضا و امکانات آموزشی؛
* عدم صدور ابلاغ مدیران گروه جدید؛
* لزوم لحاظ شدن شرایط پایان خدمت برای مأموران آموزشی؛
* نابرابری در بهرهمندی از امکانات میان مأموران آموزشی و دکترمعلمها؛
* عدم پرداخت فوقالعاده حقوق به مأموران آموزشی؛
* ارزشیابی مأموران آموزشی توسط دانشگاه علیرغم ارتباط استخدامی با آموزش و پرورش؛
* ضرورت شفافسازی پیرامون وضعیت شغلی و جایگاه ارزیابی این گروه از همکاران.
همچنین درخواستهایی از سوی اعضا برای *صدور ابلاغ مدیران گروه جدید* و *تعیینتکلیف وضعیت چارت اجرایی جدید دانشگاه* ارائه شد.
در ادامه، معاونین آموزشی پردیسهای استان نیز دیدگاهها و دغدغههای خود را بیان کردند. آنان با تأکید بر اینکه *پیشنیاز رسیدن به وضعیت مطلوب، رسیدگی به وضعیت اعضای هیأت علمی است*، اظهار داشتند که دانشگاه فرهنگیان باید امکان استفاده از استادان بازنشسته دانشگاههای معتبر همچون دانشگاه اصفهان را فراهم آورد.
از دیگر نکات مهم مطروحه در این نشست، پیگیریهای دانشگاه فرهنگیان اصفهان برای *پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پنج رشته* بود که علیرغم تلاشهای فراوان، *با مخالفت سازمان مرکزی* مواجه شده است. مسئولان استانی خواستار شفافسازی چرایی این مخالفت شدند.
در ادامه، فرهاد علیپور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، گفت:
«بسیار خوشحال هستم که در جمع شما عزیزان قرار دارم و باید از تمام شما، بهویژه سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان اصفهان، تشکر کنم؛ چراکه دانشگاه فرهنگیان اصفهان یکی از مؤثرترین دانشگاههای فرهنگیان کشور است».
وی با اشاره به ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: «بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان شامل ۳۱ دانشگاه استانی با اختیارات کامل خواهد بود. با اجرای این طرح، بخش اعظمی از مشکلات موجود برطرف خواهد شد و دانشگاه فرهنگیان به جایگاه شایسته خود بهعنوان یک دانشگاه اثرگذار دست خواهد یافت».
علیپور با اشاره به انگیزه بالای پذیرفتهشدگان دانشگاه فرهنگیان افزود: «طبق تحقیقات انجامشده، بسیاری از دانشجویان پذیرفتهشده در دانشگاه فرهنگیان، همزمان در دانشگاه مادر استان خود نیز پذیرفته شدهاند، اما آگاهانه دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردهاند».
وی در ادامه به *تحول در کارورزی* و *پیشرفت در حوزه تجهیز آزمایشگاهها* اشاره کرد و گفت: «در خصوص حقالتدریس، این مبلغ در تمام دانشگاهها یکسان است، اما تلاش داریم که برای دانشگاه فرهنگیان، این عدد ارتقا پیدا کند». وی همچنین یادآور شد که *جذب اعضای هیأت علمی مستلزم طی مراحل قانونی و برخورداری از شرایط و ویژگیهای لازم است*.
در پایان، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تفاوت پایه در دانشگاه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «تغییر وضعیت استخدامی، طبیعتاً با تغییراتی همراه است و این تفاوتها باید پذیرفته شود».