به میزبانی پردیس شهید باهنر برگزار گردید:
نشست معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان کشور و تیم همراه با مسئولین و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست صمیمانه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان کشور به همراه پرک مشاور ایشان، غنی زاده مدیر کل خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با رؤسا، معاونین، مسئولین مدیریت استان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان، روز دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۴، به میزبانی پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار شد.
در آغاز این نشست، اکبر پناهی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با عرض خیر مقدم ویژه به معاون آموزشی سازمان و تیم همراه، حضور این افراد را پس از سالها در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به فال نیک گرفته و ضمن اعلام ضرورت حضور بیشتر مسئولین در استانها، بازدید از مجموعه ها و برگزاری نشست با اساتید و کارکنان دانشگاههای استانها را امری ضروری و تاثیر گزار قلمداد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که با شروع این نشستها بتوانیم آغازگر تحولاتی سازنده در دانشگاه باشیم.
فرهاد علیپور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان کشور، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی مسئولان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان، اظهار داشت:
«در ابتدا لازم میدانم یاد و خاطره مرحوم دکتر علیاکبر کجباف، از مدیران دلسوز و اثرگذار دانشگاه فرهنگیان را گرامی بدارم؛ فقدان ناگهانی ایشان برای همه ما اندوهبار بود. همچنین یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه اخیر، مردم مظلوم و دانشجویان شهید این دوران را گرامی میداریم.»
وی با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی در نظام آموزشی کشور، افزود: «اصفهان استانی توانمند و برخوردار از مدیران لایق است که این موضوع سرمایهای گرانبها برای دانشگاه فرهنگیان به شمار میرود. از میزبانی شایسته دانشگاه فرهنگیان اصفهان نیز صمیمانه سپاسگزارم.»
در ادامه نشست، مسئولان و مدیران حوزههای مختلف دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به بیان دغدغهها، مسائل و مطالبات موجود پرداختند:
فهیمه کشمیری، رئیس اداره روابط عمومی و حوزه ریاست دانشگاه فرهنگیان استان، با اشاره به وضعیت نیروهای غیر هیأت علمی، اظهار کرد:
«اهم چالشهای همکاران غیر هیأت علمی در دانشگاه به سه دسته تقسیم میشوند که از جمله آنها میتوان به وضعیت "دکتر کارشناسها" اشاره کرد. این افراد با سالها تجربه ارزشمند اجرایی و بعضا رزومه های قوی علمی، تبدیل وضعیت به هیات علمی نشده اند و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای این افراد در پروسه جذب ضروری مینماید. در حالی که طی سالهای اخیر ارتقای جایگاه هیأت علمی بهبود یافته، اما اقدامی در جهت افزایش انگیزه و ارتقای شغلی کارشناسان و کارمندان صورت نگرفته است.»
وی افزود: «در آموزشوپرورش، نظام رتبهبندی برای تمامی مشاغل در حال اجراست، اما این مسئله برای کارکنان دانشگاه فرهنگیان مغفول مانده و تبدیل وضعیت بسیاری از افراد با مدرک دکتری همچنان صورت نگرفته است. همچنین پیگیری اجرای همطرازی حقوق اعضای غیر هیات علمی با 80درصد هیات علمی، اجرای فوق العاده ویژه در احکام و تخصیص رتبه ممتاز به واجدین شرایط که سال گذشته بررسی گردیده از موارد دیگر احقاق حقوق یاوران علمی است
به علاوه تعدادی از کارکنان پس از سالها خدمت، هنوز در وضعیت قراردادی هستند که بهتر است در راستای رعایت عدالت سازمانی، تبدیل وضعیت ایشان نیز پیگیری گردد»
علیرضا حاجیصادقیان، معاون پشتیبانی پردیس شهید باهنر اصفهان، با اشاره به نیازهای نرمافزاری و سختافزاری دانشگاه گفت:
«ضرورت ایجاد یک سامانه جامع دانشجویی برای ثبت و مدیریت فرآیندهای مختلف دانشگاهی احساس میشود. همچنین با اجرای طرح ۲+۲ و افزوده شدن بیش از ۱۰۰۰ دانشجومعلم، مشکلات مربوط به کمبود فضای خوابگاهی، کلاسهای آموزشی و ضعف در ثبت اقلام در سامانهها تشدید شده است.»
مصطفی کلانی، رئیس مرکز شهید آیت نجفآباد، با بیان ظرفیتهای بالای این مرکز اظهار کرد:
«ما یک خانواده ۲۸۰۰ نفره هستیم و خواستار توجه به ظرفیت مناسب مرکز برای افزایش پذیرش در رشته تربیتبدنی هستیم. همچنین تبدیل وضعیت نیروهای دارای مدرک دکتری که عملکرد درخشانی داشتهاند، ضروری است تا بتوان آنها را به عنوان هیأت علمی حفظ کرد.»
ربابه پوران، رئیس مرکز امام خمینی (ره) کاشان، نیز خواستار توجه به ظرفیت علمی و فیزیکی این مرکز برای تبدیل آن به دانشکده و افزایش ظرفیت پذیرش در رشته الهیات شد.
در ادامه نشست، مسئولان پردیسها و مراکز استان، به مشکلات آموزشی پردیسها اشاره کردند و عنوان شد که پردیس شهید باهنر اصفهان با ۱۹ رشته تحصیلی و بیش از ۵۰۰۰ دانشجو و مهارتآموز، یکی از پرتراکمترین واحدهای دانشگاه فرهنگیان کشور است. از جمله درخواستهای مطرحشده در این بخش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* نیاز به افزایش تعداد کارشناسان متخصص به ویژه در حوزه آموزش
* تجهیز بیشتر آزمایشگاهها و کارگاههای تخصصی
* گسترش فضاهای آموزشی و سایتهای فناوری
* بازنگری در ساختار اجرایی برای کاهش فشار کاری بر آموزش
* افزایش سطح دسترسی استان به بخشهایی از سامانه جامع
که البته با اجرای ساختار جدید دانشگاه، امید است که بیشتر این چالشها مرتفع گردد.
رضا رمدان، مسئول امور دانشجویی، در خصوص فرآیند مصاحبه متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت:
«سالهاست فرآیند مصاحبه به شکل کنونی برگزار میشود، اما شاید بهتر باشد ابتدا بهترین افراد را جذب کنیم، آموزش دهیم و سپس مصاحبه و ارزیابی نهایی صورت گیرد. همچنین کمبود سرپرست سراهای دانشجویی و ضرورت بازنگری در پرداختی به آنان از جمله چالشهای جدی ماست.»
در بخش فناوری نیز اشاره شد که بخشی از بار کاری حوزه آموزش به دلیل عدم دسترسی کافی استانها به سامانههای هوشمند، مضاعف شده است. اگر دسترسیها به استانها واگذار شود، بخشی از مشکلات بدون نیاز به پیگیری از تهران برطرف خواهد شد.
مریم سهرابی، کارشناس مسئول امور فرهنگی استان، با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت:
«در حالی که بیش از ۸۰۰۰ دانشجومعلم در سطح استان مشغول به تحصیل هستند، تنها ۶ نیروی فرهنگی فعالیت میکنند. این تعداد پاسخگوی برنامهریزیها و اجرای فعالیتهای فرهنگی در سطح استان نیست. لازم است برای دانشجویان و کارکنان، ساعاتی به عنوان زمان فرهنگی اختصاص داده شود و نگرش جدیدی در برگزاری فعالیتهای فرهنگی شکل بگیرد.»
سمیه جلیلآبکنار، سرپرست پردیس فاطمهالزهرا (س) اصفهان، با تأکید بر تجربه بالای همکاران آموزشی گفت:
«نیروهای جدید نیازمند آموزشهای تخصصی و زمانبر هستند. همچنین بودجه لازم برای برگزاری کلاسهای موضوعی باید در نظر گرفته شود.»
جمیله امینی، سرپرست مرکز شهید رجایی اصفهان، نیز بر ضرورت تقویت سرپرستی سراهای دانشجویی تأکید کرد.
در بخش پایانی نشست، فرهاد علیپور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، پس از شنیدن دغدغهها، ضمن قدردانی از صراحت و دلسوزی مدیران استان اصفهان، عنوان کرد:
«بخش زیادی از این مسائل در سراسر کشور رایج است و سازمان مرکزی دانشگاه با جدیت در حال بررسی و یافتن راهکارهای اصولی برای حل آنهاست. خوشبختانه نگاه به دانشگاه فرهنگیان در حال تحول است و بهزودی دانشگاهها از استقلال بیشتری برخوردار خواهند شد.»
وی همچنین گفت: «موضوع نیروی انسانی یکی از دغدغههای اصلی ماست و در این حوزه تحولات مثبتی در راه است. هدف آن است که کار در دانشگاه فرهنگیان برای نخبگان و نیروهای متخصص، جذاب و افتخارآمیز باشد. تمام مسائل مطرحشده در حوزه آموزش بهطور خاص پیگیری خواهد شد و سایر موارد نیز به هیأترئیسه دانشگاه منتقل خواهد شد.»
در پایان، غنیزاده، مدیرکل حوزه آموزش دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به برخی پرسشهای مطرحشده گفت:
«برای واحد کارورزی، هر استاد نهایتاً ۱۲ واحد میتواند تدریس کند. همچنین دورههای حضوری کارشناسان که پیشتر بهصورت قطبی برگزار میشد، تلاش ما این است که در آبانماه سال جاری با برنامهریزی بهتر اجرا شود.»