برگزاری نشست ستاد کارورزی استان با هدف بازنگری و ایجاد تحول در فرآیندهای کارورزی
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست ستاد کارورزی استان صبح امروز دوشنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۴ با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، سرپرستان پردیسها و مراکز، مسئولین کارورزی دانشگاه و اداره کل آموزشوپرورش استان، مسئولین کارورزی پردیسها و مراکز و مدیران گروه به میزبانی پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، خدایار مختاری مسئول ستاد کارورزی استان، ضمن خوشآمدگویی به حاضران، بر ضرورت بازنگری در وضعیت موجود کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان تأکید کرد و خواستار برنامهریزی دقیقتر برای بهبود ساختارهای موجود شد. وی دو هدف عمده را برای تشکیل این ستاد برشمرد. احیای کالبدی و توجیه عوامل اجرایی از طریق آموزش به این افراد و تشویق دست اندرکاران جهت پذیرش بهتر کارورزان و ترغیب آنها به جذب ایشان.
در ادامه، اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، با اشاره به طرح جدید ارائهشده در ستاد کارورزی، آن را گامی در جهت ایجاد تحول و اثربخشی بیشتر در فرآیند کارورزی دانست و اظهار داشت: «طرح جدید ستاد کارورزی با هدف ایجاد تحولی بنیادین طراحی شده است و ما از دریافت نقدها و پیشنهادات صاحبنظران و کارشناسان این حوزه استقبال میکنیم.»
وی با استناد به فرازی از نهجالبلاغه، افزود: «حضرت امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: از کسانی نباشید که به قیامت ایمان دارند اما در عمل ناتواناند. ما نیز باید به تلفیق علم و عمل باور داشته باشیم و آن را در فرآیند تربیت معلم پیاده کنیم.»
پناهی با اشاره به اهمیت تعیین اهداف کارورزی در ابتدای کار و تشریح نظریه شواب و معرفی نظریه " عمل فکورانه "، چهار شایستگی را در تلفیق نظر و عمل برشمرد : صلاحیت موضوعی، تربیتی، موضوعی-تربیتی و عمومی.
سرپرست دانشگاه با تأکید بر اهمیت تعیین اهداف روشن برای درس کارورزی تصریح کرد: «درس کارورزی قلب برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، شاه کلید حل مشکلات کلاسهای درس و ستون فقرات سرفصلهای آموزشی ماست. بنابراین لازم است به گونهای طراحی شود که دانشجومعلم بتواند با اتکای به آن، در آینده تمام مشکلات کلاس درس را حل کند.»
وی همچنین با اشاره به نقش کلیدی معلم راهنما در فرآیند کارورزی، خاطرنشان کرد: «در طرحهای گذشته متأسفانه برای معلم راهنما برنامه مشخصی وجود نداشت؛ اما در طرح جدید، نقش بیبدیلی برای این رکن مهم در نظر گرفته شده است. معلم راهنما بهعنوان حلقه وصل نظر و عمل باید توسط استاد راهنما انتخاب شود و نقش هدایتگر دانشجومعلم را ایفا کند.»
پناهی با تبیین مدل مثلث کارورزی که متشکل از سه ضلع استاد راهنما، معلم راهنما و دانشجو است، گفت: «استاد راهنما نماینده تفکر علمی و دانشگاهی است، معلم راهنما نماینده عرصه عمل در مدرسه است، و دانشجومعلم نیز باید با ایفای نقش یک معلم واقعی، تجربه تدریس را در میدان واقعی تعلیم و تربیت کسب کند.»
وی در ادامه به برخی آسیبهای موجود در فرایند کارورزی اشاره کرد و گفت: «عدم نظارت کافی، جدینگرفتن فرآیند کارورزی و عدم مجاورت فیزیکی استاد راهنما با مدارس کارورزی، از جمله آسیبهایی هستند که باید برای آنها چارهاندیشی شود.»
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهادهایی را برای ارتقای کیفیت کارورزی در استان مطرح کرد. این پیشنهادات به شرح زیر است:
* انتخاب مدارس محل کارورزی توسط استاد راهنما به منظور ایجاد همافزایی و هماهنگی بیشتر با محیط آموزشی و اختصاص مدارس هم جوار به یک استاد جهت تسهیل نظارت و بازدید نمایندگان دانشگاه و اداره کل آموزش و پرورش از کلاسها؛
* برگزاری دورههای آموزشی ویژه مدیران گروه، معلمین و استادان راهنما با هدف ارتقای مهارت هدایت دانشجومعلمان و صدور گواهی صلاحیت اخذ این درس برای اساتید؛
اجرای کارورزی دروس خاص مثل مشاوره در مدارس خاص؛
* تعیین کارشناس مسئول کارورزی در هر پردیس و مرکز و رابطین کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پرورش برای مدیریت دقیقتر فرآیند کارورزی در سطح استان؛
* برگزاری همایش سالانه کارورزی با حضور معلمین راهنما، اساتید راهنما، مدیران مدارس مجری کارورزی و دست اندرکاران اجرای این درس در هر مجموعه دانشگاه فرهنگیان به صورت مجزا با هدف تبیین اهمیت این درس و تقدیر از دستاندرکاران حوزه کارورزی.
به علاوه در این جلسه رابطین کارورزی اداره کل اموزش و پرورش و مسئولین کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان ( دکتر خدایار مختاری و دکتر زهرا اسحاقی) به جمع معرفی شدند.
حسینعلی امینی، معاون هماهنگی استان نیز پس از معرفی موضوع کارورزی در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، با ذکر این مسئله که طبق اساسنامه، وزارت آموزش و پرورش موظف به فراهم سازی ملزومات اجرای این درس میباشد و هدف دانشگاه و آموزش و پرورش کیفیت بخشی به این طرح است، همکاری این دو ارگان در اجرای این درس را ضروری خواند.
افلاکی و صادقیان نمایندگان اداره کل آموزش و پرورش در این جلسه نیز مهمترین رکن کارورزی را معلم راهنما و ضروری ترین اقدام را در این زمینه تشویق دست اندرکاران اجرای این طرح بر شمردند و اعلام نمودند که در خصوص تخصیص ساعت حق التدریس به معلمین راهنمای دروس کارورزی با وزارتخانه مکاتبه شده و تلاش میشود که سامانه کارورزی نیز در راستای تسهیل امور راه اندازی گردد. به علاوه در خصوص معرفی معلمان توانمند نیز با نواحی آموزش و پرورش مکاتبه شده و برای برگزاری دوره های آموزشی نیز با پیگیریهای مطلوب گواهی ضمن خدمت در نظر گرفته خواهد شد.
در پایان این نشست، شرکتکنندگان بر ضرورت بازنگری ساختاری، استفاده از ظرفیت معلمان باتجربه به عنوان راهنمایان کارورزی، تدوین آییننامههای اجرایی شفاف و انسجام بیشتر در اجرای مراحل مختلف این فرآیند آموزشی تأکید کردند.
شایان ذکر است در این نشست، پیشنهاد اجرای کارورزی ۱ و ۲ در مقطع متوسطه اول و کارورزی ۳ و ۴ در متوسطه دوم نیز مطرح شد که مورد توجه مسئولان قرار گرفت.