برگزاری نشست ستاد کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش
نشست بررسی درس کارورزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با حضور مشاور اجرایی مدیرکل، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان و سرپرستان پردیسها و مراکز استان، معاونین مدیرکل آموزش و پرورش و سایر اعضا برگزار شد.
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست ستاد کارورزی استان روز سهشنبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مسئولین دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش استان در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی راهبردها، آسیبشناسی، ارتقای کیفیت اجرای درس کارورزی و هماهنگی میان بخشهای دانشگاهی و اجرایی حوزه تربیت معلم برگزار شد و طی آن، مباحثی کلیدی پیرامون ضرورت بازنگری در شیوههای اجرای این درس، تقویت پیوند دانشگاه با مدارس، نقش مؤثر معلمان راهنما و ضرورت توانمندسازی دانشجومعلمان در محیط واقعی آموزشوپرورش مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، با اشاره به جایگاه منحصر بهفرد دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزش عالی کشور اظهار داشت:
«ماهیت وجودی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها بهطور بنیادین متفاوت است. در حالی که برخی دانشگاهها صرفاً بر آموزش نظری متمرکز هستند و در برخی دیگر نیز دروس عملی بهصورت محدود ارائه میشود، اما در دانشگاه فرهنگیان، درس کارورزی نهتنها یکی از ارکان برنامه درسی است، بلکه بخش جداییناپذیر از فرایند تربیت حرفهای معلمان آینده به شمار میآید.»
وی با تأکید بر اهمیت راهبردی این درس ادامه داد:
«اگر درس کارورزی به درستی برنامهریزی و اجرا نشود، نه تنها خروجی دانشگاه دچار آسیب جدی خواهد شد، بلکه اساس و ماهیت تربیتی دانشگاه فرهنگیان نیز زیر سؤال خواهد رفت. بنابراین باید این درس را به عنوان ستون فقرات فرآیند معلمپروری در دانشگاه تلقی کنیم.»
وی با تأکید بر ضرورت تعامل میان پردیسهای دانشگاهی و مدیران مدارس، خواستار ایجاد سازوکاری منسجم و چندسویه برای توجیه، نظارت، ارزشیابی و بازخوردگیری منظم از روند کارورزی در مراکز استان شد.
در ادامه نشست، اقدس پارسا، مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، ضمن ارائه گزارشی آماری از تعداد کارورزان دانشگاه در سال گذشته و سال آینده با ذکر جزئیات رشته و محل تحصیل اظهار کرد:
«درس کارورزی پاشنه آشیل دانشگاه فرهنگیان است. این درس نهفقط یک واحد درسی ساده، بلکه بستری است برای توسعهی حرفهای، رشد مهارتهای آموزشی و تربیتی دانشجومعلمان، و فرصتی بیبدیل برای یادگیری در متن واقعی مدارس. اگر این درس به خوبی مدیریت و راهبری شود، میتواند تحولی جدی در کیفیت معلمانی که وارد نظام تعلیم و تربیت میشوند، ایجاد کند.»
در بخش بعدی نشست، اکبر پناهی با نگاهی تحلیلی به چالشها و ضرورتهای ارتقای کارورزی و با هدف ایجاد تحول در این درس، مجموعهای از پیشنهادات کاربردی را مطرح نمود که مورد استقبال و بحث و تبادل نظر در جلسه قرار گرفت.
برخی از پیشنهادهای مطرحشده از طرف سرپرست دانشگاه فرهنگیان با هدف تحول در کارورزی دانشگاه :
* برگزاری سمینار تخصصی درس کارورزی با مشارکت دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش با هدف توجیه درس کارورزی و ایجاد درک مشترک از اهداف و شیوه اجرای سرفصلهای این درس، شیوههای ارزیابی و انتظارات آموزشی از فرآیند کارورزی؛ با برآورد حضور حدود 2000 نفر از مدیران مدارس مجری کارورزی، اساتید و معلمین راهنما در پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان؛
* تقدیر از تمامی دست اندر کاران این طرح با اهدای لوح تقدیر از طرف مدیر کل و رییس دانشگاه در سمینار فوق؛
* آموزش درس کارورزی به افراد دست اندر کار از طریق توزیع جزوه ها، بروشورها، برگزاری کلاسها و اقدانات مشابه جهت توجیه کامل افراد؛
*تشکیل کلنی هایی از مدارس به صورت تقسیم سه تایی مدارس جهت حضور استاد در مدارس هم جوار و تسهیل در نظارت کارورزان؛
* اجرای کارورزی 1 و 2 در مدارس متوسطه اول و کارورزی 3 و 4 در مدارس متوسطه دوم؛
* تعیین یک نفر به عنوان کارشناس کارورزی در کلیه پردیسها و مراکز به عنوان متولی این امر و تعیین رابط کارورزی در اداره کل در بخش متوسطه اول و دوم و همچنیندر دوره ابتدایی؛
*تعیین شاخصهای درس کارورزی جهت ارائه یک سرفصل واحد به اساتید؛
*تعیین راهبری هر 6 دانشجو معلم در مقطع ابتدایی توسط یک معلم راهنما و در مقطع متوسطه هر 2 دانشجو توسط یک معلم؛
* انتخاب مدارس مجری کارورزی توسط اساتید راهنمای دانشگاه و همچنین انتخاب بهترین مدارس البته به جز مدارس خاص در کلنی ها در راستای کاهش مراجعات مکرر به ادارات کل و تسهیل این فرایند؛
* تامین هزینه های برگزاری سمینارها به صورت مشترک توسط دانشگاه فرهنگیان و اداره کل؛
* آسیبشناسی دقیق درس کارورزی از منظر مدیران مدارس، معلمان راهنما و استادان راهنمای کارورزی با تمرکز بر نقاط ضعف، موانع اجرایی و راهکارهای پیشنهادی؛
* انتخاب دقیق و هدفمند مدارس مجری کارورزی با تأکید بر سطح بالای همکاری، کیفیت آموزشی و تعهد به تربیت حرفهای معلم، به منظور تضمین کیفیت و اثربخشی دورههای کارورزی؛
* لزوم بازنگری در شیوههای ارزشیابی کارورزی و پرهیز از نگاه فرمالیته و کمعمق به ارزیابی عملکرد دانشجومعلمان؛
* ضرورت طراحی کاربرگهای عملیاتی مشترک برای گزارشدهی از سوی دانشجومعلمان، معلمان راهنما و استادان دانشگاه؛
* تشکیل جلسات توجیهی در پردیسها و مراکز آموزشی دانشگاه با هدف هماهنگی و همافزایی میان استادان راهنمای کارورزی، معلمان راهنما و دانشجومعلمان؛
پناهی در ادامه افزود:
«مدرسهای که دانشجومعلم را میپذیرد، در واقع وارد فرآیند معلمپروری میشود و باید استانداردهای خاصی از منظر مدیریتی، آموزشی، فرهنگی و ارزشی داشته باشد. نمیتوان با نگاه صرف به ظرفیت فیزیکی مدرسه، آن را برای کارورزی مناسب دانست.»
وی همچنین تأکید کرد: «از آنجا که دانشجومعلمان در فضای کارورزی نه فقط با دانشآموز بلکه با واقعیتهای مدرسه و چالشهای تعلیم و تربیت روبهرو میشوند، باید برای هر مرحله از کارورزی طراحی دقیق، مشاوره حرفهای و پشتیبانی کامل فراهم باشد.»
احسان عجبی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان، اظهار کرد طبق پیشنهاد دولت پزشکیان در سال آینده یک شبکه یادگیری برای معلمین راهنما در شبکه شمیم راه اندازی خواهد شد. وی همچنین به اهمیت استفاده از فناوری و ابزارهای نوین آموزشی در فرایند کارورزی با هدف آموزش فناوریهای نوین به معلمان سنتی و کسب تجربه عملی از این معلمین تاکید کرد و این امر را ترغیب بیشتر مدارس به جذب کارورز برشمرد.
علیرضا عابدی، سرپرست معاونت پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز ضمن ارائه پیشنهاداتی در پی موارد مورد بحث، در اجرای برنامه های کیفیت بخشی درس تاثیر گزار کارورزی و همکاری با دانشگاه فرهنگیان اعلام آمادگی کرد.
در ادامه نشست، نمایندگانی از بخشهای مختلف دانشگاه، مدیران پردیسها و مراکز، کارشناسان آموزش و مسئولین کارورزی اداره کل آموزش و پرورش نیز نقطهنظرات، دغدغهها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
گفتنی است نشست ستاد کارورزی، بخشی از سلسله جلسات هماهنگی راهبردی در راستای ارتقای کیفیت فعالیتهای تربیت معلم و اجرای دقیق اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند دانشگاه فرهنگیان است که بهصورت منظم و با حضور مسئولان دانشگاه و دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان برگزار میشود.