انعقاد تفاهم نامه
نشست مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و مرکز تحقیقات معلمان جهت انعقاد تفاهم نامه و همکاری بیشتر
صبح روز چهارشنبه، 8 تیرماه ،نشستی مشترک با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه و همچنین مسئولان مرکز تحقیقات معلمان استان در محل دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار شد. این نشست با هدف همافزایی و گسترش همکاریهای علمی، پژوهشی و فرهنگی میان دو نهاد آموزشی و تربیتی تشکیل شد و با امضای تفاهمنامهای رسمی میان طرفین به کار خود پایان داد.
در ابتدای این نشست، اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، ضمن خوشآمدگویی به میهمانان، بر اهمیت تعامل علمی میان دانشگاه و مراکز پژوهشی فعال در آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت:
«دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نهاد تربیت معلم، نیازمند ارتباط مؤثر و عمیق با مراکز تولید فکر، ایده و تجربه در بدنه آموزش و پرورش است و مرکز تحقیقات معلمان، یکی از ظرفیتهای مؤثر در این مسیر است.»
وی افزود:
«امضای این تفاهمنامه آغاز راهی تازه برای استفاده از ظرفیتهای متقابل، بهویژه در حوزههای تحقیقاتی، مطالعات میدانی، تولید محتوای علمی-کاربردی و مشارکت دانشجومعلمان در طرحهای پژوهشی است.»
در ادامه، مسئول مرکز تحقیقات معلمان استان نیز ضمن تشکر از دعوت دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت:
«مأموریت اصلی مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج پژوهشهای مسئلهمحور در حوزه تعلیم و تربیت است و ما بهدنبال استفاده از ظرفیت نیروی جوان، خلاق و جویای علم در دانشگاه فرهنگیان هستیم.»
وی با اشاره به سوابق مشترک دو نهاد در برگزاری جلسات علمی، کارگاهها و نشستهای تخصصی، ابراز امیدواری کرد که از این پس همکاریها در قالبی منسجمتر و هدفمندتر دنبال شود.
بر اساس متن این تفاهمنامه، دانشگاه فرهنگیان اصفهان و مرکز تحقیقات معلمان استان، در زمینههای زیر به همکاری مشترک خواهند پرداخت:
استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان در جلسات هفتگی علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات معلمان
دانشجویان علاقهمند، بهویژه دانشجومعلمان دورههای کارشناسی ارشد و فعالان حوزه پژوهش، میتوانند در قالب نشستهای هفتگی این مرکز مشارکت کرده و در تعامل با معلمان پژوهشگر و اساتید صاحبنظر، تجارب علمی و عملی خود را ارتقاء دهند.
دسترسی به کتابخانه دیجیتال مرکز تحقیقات معلمان
در قالب این تفاهمنامه، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان امکان بهرهمندی از کتابخانه تحتوب مرکز تحقیقات معلمان را خواهند داشت. این کتابخانه شامل منابع ارزشمندی در حوزه تعلیم و تربیت، روش تحقیق، مطالعات تطبیقی، مقالات داخلی و بینالمللی و پایاننامههای معلمان پژوهشگر است.
برگزاری کارگاهها، نشستها و همایشهای مشترک
دو نهاد متعهد شدند که در طول سال تحصیلی، رویدادهایی علمی نظیر کارگاه روش تحقیق، نشستهای تخصصی آموزش و پرورش، جلسات نقد پژوهش و سخنرانیهای علمی را بهصورت مشترک برگزار کنند.
حمایت از پژوهشهای میدانی مشترک در سطح مدارس
امکان انجام تحقیقات میدانی با همکاری مرکز تحقیقات معلمان در سطح مدارس استان، یکی از مهمترین محورهای مورد توافق است که به دانشجویان کمک میکند تا یافتههای نظری خود را در میدان واقعی تعلیم و تربیت به آزمون بگذارند.
بازدید از موزه آموزش و پرورش؛ مروری بر تاریخ تعلیم و تربیت
پس از پایان نشست رسمی و امضای تفاهمنامه، مسئولان مرکز تحقیقات معلمان و همراهان ایشان از موزه آموزش و پرورش استان بازدید به عمل آوردند. این موزه که مجموعهای کمنظیر از اسناد تاریخی، ابزارهای آموزشی و تصاویر ماندگار از تاریخ تعلیم و تربیت ایران را در خود جای داده، فرصتی برای مرور گذشته نظام آموزشی و درک روند تحول مدرسه و معلم در ایران معاصر بود.
در این بازدید، مسئول موزه به معرفی بخشهای مختلف آن پرداخت و توضیحاتی درباره روند جمعآوری، آرشیو و نمایش اسناد و اشیای تاریخی ارائه کرد. بازدیدکنندگان ضمن قدردانی از راهاندازی این فضا، پیشنهادهایی برای توسعه و استفاده آموزشی-پژوهشی از موزه مطرح کردند.
در بخش پایانی این نشست، حاضران در گفتوگویی صمیمی به تبادل دیدگاهها درباره راههای پیوند هرچه بیشتر پژوهش و فرآیند تربیت معلم پرداختند. از جمله محورهای مورد بحث میتوان به موارد زیر اشاره کرد: