مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

کارگاه تخصصی آموزش و بررسی آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی با حضور رئیس دبیرخانه هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان

در نشست فوق کوروش آسمند، به بیان و بررسی شیوه نامه ارتقا و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پرداخت.

کارگاه تخصصی آموزش و شیوه‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی

 

در نشست فوق کوروش آسمند، به بیان و بررسی فرایند تبدیل وضعیت از مربی به استادیاری، تبدیل از وضعیت پیمانی به رسمی و فرآیند کسب رتبه‌های علمی اعضای هیأت علمی پرداخت.

 

به گزارش اداره روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، کارگاه تخصصی آموزش و آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، روز شنبه ۱۷ خرداد ماه با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان در سالن جلسات پردیس فاطمه‌زهرا(س) برگزار شد.همچنین بندهای مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی آیین‌نامه مورد بررسی قرار گرفت.

 

این کارگاه با هدف آشنایی دقیق اعضای هیأت علمی با ضوابط، ساختارها و فرآیندهای مرتبط با ارتقاء مرتبه علمی و استخدامی آنان و در راستای ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه برگزار گردید. حضور فعال و استقبال قابل توجه اعضای هیأت علمی از این برنامه، نشانگر اهمیت موضوع و نیازمندی‌های موجود در زمینه ارتقاء علمی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه بود.

 

در این نشست تخصصی،  کوروش آسمند، ضمن تشریح مفاد آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مرتبط با ارتقاء، به تبیین گام‌به‌گام فرآیندهای تبدیل وضعیت از مربی به استادیار، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی‌آزمایشی و رسمی قطعی و همچنین شرایط لازم برای کسب مرتبه‌های بالاتر علمی پرداخت.

 

وی با اشاره به برخی چالش‌های رایج در فرآیند ارتقاء، تأکید کرد: «ضروری است اعضای هیأت علمی با برنامه‌ریزی دقیق و مستمر، به تقویت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی خود بپردازند تا در مسیر ارتقاء علمی، هم از نظر محتوایی و هم از منظر مستندات و امتیازات، در موقعیت مناسبی قرار گیرند.»

 

 آسمند با ارائه مثال‌های عینی و مصادیق کاربردی از پرونده‌های ارتقاء در سال‌های گذشته، سعی کرد تا مخاطبان را با نکات مهم و کلیدی در تنظیم پرونده ارتقاء آشنا سازد و آن‌ها را نسبت به الزامات و مستندات لازم در هر بخش از پرونده آگاه سازد.

 

در ادامه این جلسه، شرکت‌کنندگان سؤالات تخصصی خود را درباره نحوه امتیازدهی به فعالیت‌های پژوهشی، معیارهای ارزشیابی آموزشی، تأیید فعالیت‌های فرهنگی، نحوه محاسبه سوابق اجرایی و نیز چگونگی نگارش مستندات علمی مطرح کردند که توسط مدرس کارگاه به‌صورت دقیق و مستند پاسخ داده شد.

 

همچنین در بخشی از این کارگاه، به‌روزرسانی‌های اخیر آیین‌نامه ارتقاء و تغییراتی که در امتیازدهی به برخی شاخص‌ها ایجاد شده، مورد بحث قرار گرفت. دکتر آسمند در این زمینه خاطرنشان کرد: «آگاهی از آخرین اصلاحیه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه فرهنگیان، نقش مؤثری در موفقیت اعضای هیأت علمی در مسیر ارتقاء دارد.»

این برنامه با هدف توانمندسازی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و پاسخ به دغدغه‌های علمی و شغلی آنان طراحی شده و برگزاری مستمر چنین کارگاه‌هایی به‌عنوان یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان مورد تأکید قرار گرفته است.