مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

بازدید علمی

بازدید ریاست، مسئولین و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان از شهرک علمی فناوری اصفهان

دانشگاه فرهنگیان اصفهان به سوی نوآوری

 

در یک حرکت ارزشمند علمی، مسئولین و هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در تاریخ 26 دی‌ماه 1403 از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کردند. این بازدید با هدف آشنایی بیشتر با زیست‌بوم نوآوری و ایجاد همکاری‌های مشترک بین دانشگاه و صنعت صورت پذیرفت.

 

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛ قطب نوآوری کشور

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد، یکی از بزرگترین و فعال‌ترین مراکز نوآوری کشور محسوب می‌شود. با حضور بیش از 700 شرکت دانش‌بنیان، این شهرک به عنوان یک قطب مهم در زمینه تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی فناوری شناخته می‌شود.

 

در ابتدای این بازدید، هیئت دانشگاه فرهنگیان از شرکت بهیار صنعت بازدید کردند و با نحوه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید تجهیزات پزشکی آشنا شدند. پس از آن، نشستی با حضور سید مهدی ابطحی، ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. در این نشست، ابطحی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، به تشریح چگونگی ورود دانشجویان و شرکت‌های نوپا به این شهرک و حمایت‌های ارائه شده به آنها پرداخت. وی همچنین بر اهمیت همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی با صنعت تاکید کرد.

 

علی اکبر کجباف، ریاست دانشگاه فرهنگیان اصفهان، در این نشست بر اهمیت ایجاد همکاری‌های مشترک بین دانشگاه و شهرک علمی و تحقیقاتی تاکید کرد. وی با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه فرهنگیان در حوزه علوم انسانی، بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی و حل مسائل واقعی جامعه توسط دانشجویان و اساتید این دانشگاه تاکید کرد.

معاون عمرانی شهرک نیز با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی، بر اهمیت همکاری با دانشگاه فرهنگیان در این زمینه تاکید کرد.

مهم‌ترین نتایج نشست شامل موارد زیر می‌شود:

* ایجاد سازوکار لازم جهت بازدید دانشجو معلمان از شهرک علمی و تحقیقاتی
* بررسی طرح‌های مشترک تحقیقاتی بین دانشگاه فرهنگیان و شرکت‌های دانش‌بنیان
* تداوم ارتباط و همکاری بین دو نهاد

 

رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در حاشیه این بازدید و در مصاحبه با روابط‌عمومی مرکز تحقیقات  با اشاره به سابقه عملکرد و فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این سابقه نشان می‌دهد که این مجموعه به رغم تمام دغدغه‌ها، کاستی‌ها و تحریم‌ها توانسته در راستای موفقیت‌های انقلاب اسلامی گام‌های مهم خودباوری، خوداتکایی و فعل متکی به خود بودن را با تکیه بر قابلیت، استعدادها و توانمندی جوانان این مرز و بوم به ویژه جوان‌های با استعداد، نخبه و خلاق نصف جهان در مسیر تامین نیازهای کشور در زمینه‌های متعدد سلامت، صنعت و حوزه علوم انسانی به بهترین شکل ممکن ترسیم کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه خودباوری تأثیر بسزایی در رسیدن هرچه زودتر به موفقیت دارد، تصریح کرد: مایه مباهات و افتخار است که بزرگ مردان ایرانی و دانشگاهیان با دریافت این نکته، در جوانی، ارزش خود را یافتند و توانایی‌های درونی خویش را کشف کردند و با اتکا و اعتماد به همین توانایی‌ها راه پیشرفت و پیروزی را در پیش گرفتند.

وی درباره اهداف بازدید اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا، وظیفه تربیت معلمانی را عهده داراست که بتوانند بستر ظرفیت‌ آینده‌سازان انقلاب اسلامی را تضمین و تامین کنند، بنابراین بازدید از این شهرک با هدف انتقال دیدگاه‌های خلاقانه این مجموعه به دانشجو-معلمان است تا آنان هم بتوانند آموزش همراه با خلاقیت، نوآوری و فناوری را در مدارس کشور تدریس کنند تا ارتقای توانمندی‌ها، زمینه‌ساز مساعد رفع تحریم‌ها باشد.

کجباف با اشاره به اینکه اکنون بیشتر دانشجو- معلمان مستقر در دانشگاه فرهنگیان از دانشجویان توانمند و دارای رتبه‌های 100 تا 500 برتر کنکوری هستند که با علاقه و انجام رسالت معلمی وارد چنین حیطه ارزشمندی شده‌اند، خاطرنشان کرد: پاسخگویی استعدادها و توانمندی این نخبگان از وظایف اصلی ما است تا آنان را به عنوان معلمان امیدوار و امیددهنده به دانش‌آموزان، تحویل آموزش و پرورش دهیم، لذا اجرای چنین اقداماتی بدون شک در ارتباط و تعامل با صنعت می‌تواند گامی موثر در تحقق بخشیدن مباحث امیدآفرینی، معلمان امیدوار و دانش‌آموزان امیدوار باشد.

بازدید دانشگاه فرهنگیان اصفهان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گامی مهم در جهت تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت و حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان است. با توجه به پتانسیل‌های موجود در هر دو نهاد، انتظار می‌رود که همکاری‌های مشترک منجر به خلق ایده‌های نوآورانه و حل چالش‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش شود.