در پردیس فاطمه الزهرا(س) برگزار گردید:
اولین دوره توانمندسازی کانون های فرهنگی-اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، اولین دوره توانمند سازی کانون های فرهنگی_اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اصفهان امروز مورخ 19مهرماه با حضور اعضای شورای کانون های شعر و ادب و نویسندگی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سالن جلسات پردیس فاطمه الزهرا(س) برگزار گردید.
به گزارش اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، اولین دوره توانمندسازی کانونهای فرهنگی-اجتماعی این دانشگاه با حضور اعضای شورای کانونهای شعر و ادب و نویسندگی پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در سالن جلسات پردیس فاطمهالزهرا(س) برگزار شد. این دوره که امروز مورخ 19 مهرماه 1403 برگزار گردید، از جمله مهمترین برنامههای فرهنگی دانشگاه به شمار میرود.
دوره توانمندسازی مذکور با تدریس دانشجومعلمان و در چهار محور آموزشی کلیدی اجرا شد. در نخستین بخش این دوره، کارگاه «آشنایی با شعر امروزی و کاربرد آن در زندگی» به تدریس محمد ایراننژاد برگزار گردید. این کارگاه به بررسی روندهای نوین شعر معاصر و نقش آن در زندگی روزمره افراد، به ویژه معلمان و دانشجویان پرداخت. ایراننژاد با تأکید بر اهمیت آشنایی معلمان آینده با ادبیات امروز، اظهار داشت: «شعر امروزی علاوه بر بُعد هنری، میتواند در ارتقای بیان و فنون گفتاری مؤثر باشد و کمک کند تا معلمان توانایی ارتباط مؤثرتر با دانشآموزان را کسب کنند.»
در بخش بعدی، کارگاه «نویسندگی و طنزنویسی» با تدریس فاطمه علینقیان برگزار شد. در این کارگاه، شرکتکنندگان با اصول اولیه و تکنیکهای پیشرفته نویسندگی و طنزنویسی آشنا شدند. علینقیان در این کارگاه به نقش طنز در متون ادبی و آموزشی اشاره کرد و گفت: «طنز به عنوان ابزاری برای بیان حقیقت در قالبی جذاب، میتواند به جلب توجه و درک بهتر مطالب آموزشی کمک کند.» وی همچنین تأکید کرد که دانشجومعلمان باید در نگارش و بیان مطالب آموزشی، از طنز بهطور مؤثر بهرهگیرند تا فضایی شاد و مفرح برای دانشآموزان ایجاد کنند.
کارگاه «فن بیان» به تدریس محمدجواد ایراندوست برگزار شد که طی آن، شرکتکنندگان با مهارتهای گفتاری و فنون ارتباطی آشنا شدند. ایراندوست با تأکید بر نقش کلیدی فن بیان در حرفه معلمی، اظهار کرد: «توانایی بیان مؤثر و متقاعدکننده از جمله ویژگیهایی است که هر معلم باید آن را در خود پرورش دهد. این مهارتها نهتنها در کلاس درس، بلکه در ارتباطات روزمره نیز اهمیت دارند و به بهبود روابط انسانی کمک میکنند.»
چهارمین کارگاه این دوره با عنوان «کار تشکیلاتی» و به تدریس مهسا نجفی برگزار شد. این کارگاه به تشریح اصول کار گروهی و مدیریت تشکیلات فرهنگی در دانشگاهها پرداخت. نجفی در این خصوص اظهار داشت: «برای تقویت نهادهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه، لازم است که دانشجویان با مهارتهای کار گروهی و تشکیلاتی آشنا شوند و بتوانند فعالیتهای خود را بهطور مؤثر سازماندهی کنند.»
یکی از ویژگیهای برجسته این دوره، برگزاری آن بهصورت کاملاً دانشجویی بود. تمامی مدرسین این دوره از میان دانشجومعلمان برگزیده شده بودند که خودشان نیز در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند. این امر نشاندهنده رشد و بالندگی دانشجومعلمان در عرصههای آموزشی و فرهنگی است و توانمندی آنها را در نقشآفرینی مؤثر در محیطهای آموزشی و اجتماعی به نمایش میگذارد.
این دوره توانمندسازی، بهعنوان نخستین دوره از این نوع در دانشگاه فرهنگیان اصفهان، نشاندهنده اهتمام دانشگاه به توسعه مهارتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان است. به گفته مسئولان دانشگاه، برگزاری اینگونه دورهها در راستای ارتقای توانمندیهای دانشجومعلمان و ایجاد بستری مناسب برای توسعه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه، ادامه خواهد داشت.
در پایان مراسم، از مدرسین و دستاندرکاران دوره تقدیر به عمل آمد و اعضای شورای کانونهای فرهنگی_اجتماعی به تبادلنظر درباره برنامههای آینده این کانونها پرداختند.
اولین دوره توانمندسازی کانون های فرهنگی-اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اصفهان 11