نشست تخصصی مطالعات تطبیقی-تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی
نشست تخصصی مطالعات تطبیقی-تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی
نشست تخصصی مطالعات تطبیقی-تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در روز سه شنبه مورخ 1400/9/16 در پردیس شهیدباهنر از طریق اسکای روم برگزار شد دکتر تقی آقا حسینی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در آغاز این نشست با اشاره به گرامیداشت روز دانشجو و تبریک این روز به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و تشکر از برگزار کنندگان نشست علمی بیان داشت: هدف از تشکیل اینگونه نشست های علمی بررسی جایگاه و نقش سیاست گذاری در نظام های تربیتی و شفاف سازی در سیاست گذاری و رویکردهای گوناگون در این حوزه و سیر تحولی مبانی و ارتقاء سیایت گذاری تربیتی در یک مسیر عقلی و علمی می باشد.سیاست گذاری ها تمام ابعاد تربیتی و نظام های اداری-آموزشی را تحت الشعاع خود قرار می دهد .مبانی سیاست گذاری ها ریشه در مبانی تاریخی،ایدئولوژی ،اقلیمی ،اقتصادی و سیاسی کشور دارد.و شناسایی عوامل تأثیر گذار در مبانی سیاست گذاری و توجه به آنها بسیار مهم است.و در سیاست گذاری های آموزشی،تربیتی باید این عوامل را در نظر گرفته و برنامه های تربیتی را با توجه به آنها طرح ریزی نماییم.
دکتر حمزه علی بهرامی مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز در این نشست ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان و دانش پژوهان دانشگاه فرهنگیان و آرزوی توفیق روز افزون برای دانشجومعلمان آینده ساز جامعه،بیان داشت:با بررسی نظام های تربیتی در جهان اسلام می بینیم که در دین اسلام به علم آموزی و تشویق به دانشجویی بسیار توصیه شده است و طلب علم را وظیفه شرعی انسان می داند. پایگاه اصلی آموزشی و تربیتی در جهان اسلام مساجد هستند و مساجد هم مرکز عبادت و هم مرکز تربیتی و آموزشی بوده اند و هستند.مانند مسجد کوفه در زمان امام محمد باقر (ع) و امام صادق(ع)،مسجد الاظهر مصرومسجد اعظم قم در زمان حال،و علت توصیه های ساخت مسجد علاوه بر عبادت ، توجه به علم آموزی بوده است.در کنار مساجد نیز بیت الحکمه ها،دارالعلم ها و نظامیه ها شکل گرفتند و در آنها علوم اسلامی آموزش داده می شد.بنابراین در اسلام بسیار بر علم آموزی و دانشجویی سفارش شده است و در سیاست گذاری ها باید به آن توجه نموده و جزء اولویت های ما باشد.
دکتر اسماعیل اولی ،مدیریت پشتیبانی و تولید دانش بومی دانشگاه فرهنگیان در این نشست با ذکر حدیثی از حضرت علی (ع) بیان داشت: طبق فرمایش حضرت علی (ع)هیچ میراثی برای انسان همچون ادب نمی باشد ودر این حدیث ،حضرت علی(ع) اهمیت تربیت را به انسان گوشزد می کند.هر نظام تربیتی دارای اهداف و آرمان هایی است که جهت تحقق آن اهداف برنامه ها و ساختارهایی لازم است.سیاست گذاریهای کلی نظام تربیتی ،ساختارها و برنامه های اجرایی موردنیاز را مشخص می کند.چیستی،چرایی و چگونگی سه پرسش اساسی هر نظام تربیتی است که باید به آنها پاسخ دهد.دین اسلام به تمام جنبه های فردی و اجتماعی انسان توجه کرده است و ما باید در سیاست گذاریهای تربیتی نیز به این نکات توجه داشته باشیم..