مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

" مسائل تربیتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا "

 

" مسائل تربیتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا "

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در روز سوم خرداد ،سالروز آزادسازی خرمشهر،روز مقاوت و ایثار و پیروزی ،بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با همکاری استان های فارس،یزد،سمنان،خراسان جنوبی،قم،مرکزی،لرستان،چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد ، همایش منطقه ای مسائل تربیتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا را برگزار کرد.

.دکتر حسین خنیفر،رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن تشکر از مسئولین اجرای همایش و گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر در این همایش در خصوص نقش دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا بیان داشت :مسائل تربیتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا اهمیت ویژه دارد.دوران کرونا  بر اقتصاد،فعالیت های گوناگون اجتماعی و آموزش تأثیرات شگرفی گذاشت و کشور ما از معدود کشورهایی بود که با وجود مشکلات مختلف توانست روتین عمل کند و بر مشکلات فائق آید . در دانشگاه فرهنگیان نیز توانستیم در این دوران با کمک سامانه های گوناگون به امر آموزش بپردازیم و آموزش دانشجویان را پوشش دهیم تا در حد ممکن در آموزش و تربیت دانشجویان خللی ایجاد نگردد .دکتر خنیفر همچنین بیان داشت ، در دوران پس از کرونا لازم است به سه نکته توجه نماییم:

-  جبران کاستی های آموزش در دوران کرونا

- برنامه ریزی صحیح برای بازگشت به آموزش پیش از کرونا

- استفاده از تجربه آموزش مجازی دوران کرونا و آمیختگی آموزش مجازی و حضوری در پساکرونا

دکتر خنیفر همچنین اضافه کردند در بحث تدریس و کسب فنون و مهارتهای معلمی هیچ چیز جای کلاس های حضوری را نخواهد گرفت  ولی از امکانات آموزش مجازی نیز باید بهره برد.بزرگترین خلاء آموزش دوران کرونا بحث کارورزی است که از آن به عنوان فانوس دریایی نظام آموزش دانشگاه فرهنگیان می توان نام برد و در دوران پساکرونا باید کاستی های  آموزش کارورزی جبران گردد.

 دکتر طاهری نیا معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در ادامه همایش ضمن تشکر از مسئولین اجرای همایش، سالروز آزاد سازی خرمشهر و روز مقاومت و ایثار و پیروزی را گرامیداشت و در خصوص نقش و جایگاه پژوهش در بسیج اساتید بیان داشت:در دوران کرونا آموزش و اولی تر از آن تربیت آسیب دیده اند و همچنین امور اجرایی هم با کندی مواجه شده است که این آسیب ها و کاستی ها باید در پساکرونا جبران شود.طاهری نیا با بیان این نکته که نظام آموزشی کشور ما بر اساس اسناد بالادستی استوار است و باید درجهت آن اسناد حرکت کند . دو نکته حائز اهمیت دراین خصوص وجود دارد یکی اینکه مرجع مشخصی برای پالایش حرکت در مسیر درست بر اساس اسناد بالادستی وجود ندارد و دیگر اینکه مرجع مشخصی برای کنترل تحقق اهداف بر اساس اسناد بالادستی وجود ندارد

اشخاصی می توانند به این امر بپردازند که متعهد به نظام و اسناد بالادستی باشند و تخصص لازم برای این امر را داشته باشند و به نظر بنده شایسته ترین گزینه برای این موضوع مجموعه بسیج اساتید دانشگاه ها می باشند چون گسترده ترین شبکه ی تخصصی کشور است و متشکل از افراد متعهد و متخصص  می باشد .

 دکتر تقی آقاحسینی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ضمن عرض خیرمقدم به حضار در جلسه،سالروز آزادی خرمشهر،روز مقاوت،ایثار و پیروزی را گرامی داشت و در خصوص ویژگیهای آموزش پژوهش محور بیان داشت:

   مسایل  آموزشی  وتربیتی  همواره  ازاهمیت فوق العادای  برخوردار است  و همواره پژوهش  محور بوده  وهست وهرگز  نمیتوان از این رویکرد غافل بود  درشرایط کرونا ومسایل  وپیامدهای  بوجود آمده  در روابط  عاطفی واجتماعی انسانها و قوت گرفتن  رسانه ها  در روابط اجتماعی مسایل  آموزشی  وتربیتی   رابه طور مضاعف  نیازمند  بکار گیری  رویکرد آموزش  وپرورش پژوهش محور  نموده است.  .  .استراتژی  آموزش  پژوهش  محور مستلزم  تعیین رسالت  تربیتی ، الگوی ارتباطی وتعاملات بخشی با مخاطبان ، انتخاب عوامل انگیزشی  درونی وبیرونی مشخص  ، مدیریت زمان ، ترویج وگسترش  جوّ  مثبت  در کلاس  درس ،  گفتگوهای مسئولانه  ، حفظ کرامت های انسانی ورشد وپیشرفت  وارتقاء  علمی  ونقد  وبررسی منصفانه وعلمی  دیدگا ههای متفاوت وگوناگون است .  دانشگاه ها و مراکزتربیت معلم درسالهای اخیر تلاش می کنند مفهوم آموزش  وپرورش را با پژوهش ترکیب کنند و برای  بیان خود سازه هایی  چون پژوهش بنیان ،پژوهش  مدار یا تدریس  و یادگیری مبتنی بر پژوهش  و تدریس  درقالب پژوهش  استفاده  می کنند در مجموع می توان چنین استنباط کرد که آموز ش به خاطرچندساحتی  بودن وبافت چندگانه همواره نیازمند پژوهش بوده و این موضوع دردانشگاه فرهنگیان  به خاطر اینکه هسته فنی  برنامه ها وفعالیت هایش آموزشی  است و درزمان حاضر به علت پدیده کرونا ومبهم بودن موقعیت وشرایط موجود دوچندان شده است ، و باید این تفکر   به یک فرهنگ  سازمانی  در دانشگاه   فرهنگیان تبدیل  شود.

دکتر اکبر پناهی، دبیر اجرایی این همایش نیز با قدردانی از مسئولان دانشگاه و همکاران اجرایی در راستای برپایی این همایش اظهار داشت: این همایش با همکاری ده استان برگزار شد و از  85 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 71 مقاله مورد پذیرش اولیه قرار گرفت. وی، ادامه داد: 52 مقاله توسط کمیته داوران مورد پذیرش نهایی قرار گرفت. 17 مقاله به صورت سخنرانی و 37 مقاله  به صورت پوستر ارائه شد.

در ادامه همایش:

محمد علی جواهری مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در خصوص نقش اساتید بسیجی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

محمدباقری،مسئول بسیج اساتید استان اصفهان در خصوص نقش بسیج اساتید در تربیت معنوی دانشجویان

محمدرضا عابدی،رئیس دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان،در خصوص آسیب شناسی تربیت در پساکرونا

مطالبی ارائه نمودند و  مقالاتی که در این همایش ارائه شد عبارتند از:

کلاس معکوس:رویکردی جدید برای دوران کرونا و پساکرونا

توسط ناهید جوادی،عضو هیئت علمی پردیس فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز

تأثیرات منفی فضای مجازی بر الگوی تربیتی دانش آموزان با استفاده از نظریه جوزف نای

توسط حمزه علی بهرامی،استادیار دانشکده معارف دانشگاه اصفهان و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

بررسی نحوه آموزش معلمان چندپایه در پساکرونا

توسط سید حشمت اله مرتضوی زاده ،استادیار گروه علوم تربتی دانشگاه فرهنگیان تهران

آموزش و شیوع کووید-19 

توسط معصومه پوررجب،رئیس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی درباره کیفیت آموزش مجازی

توسط مریم اسدبیگی،دانشجوی آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد(ع) بیرجند