پنج کلید برای ارتباط موثر
پنج کلید برای ارتباط موثر
ارتباط بین فردی بویژه بین مدیر و کارکنان،مبنای عملکرد در سازمان هاست.پنج مهارت ارتباطی موثر سرپرستان عبارتند از:
گویندگان ابرازگر،شنونده ی همدل،رهبران متقاعدکننده،حساس نسبت به احساسات،مدیران اطلاع دهنده
گویندگان ابرازگر:،افکار،ایده ها و احساسات خود را ابراز می کنند و اجازه می دهند که موضع،باورها و احساساتشان را دریابند و به راحتی ابراز وجود می کنند و برون گرا هستند.
شنوندگان همدل:مهارت های شنیدن انعکاسی را به کار می برند و برای مشکلات کاری دیگران ،صبور و مسئول هستند و به نگرانی افراد پاسخ داده و در آنها سهیم هستند و تمایل دارند به پیشنهادات و انتقادات گوش دهند. مدیریت باید این نوع ارتباط را تشویق نماید تا با نیاز های کاری و شخصی کارکنان آشنا شود و اطلاعات صحیح و لازم و مفید را برای تصمیم های مدیریتی کسب کند .
رهبران متقاعدکننده:به جای آنکه مستبد و هدایتگر باشند،رهبرانی متقاعدکننده هستند.به جای اینکه به دیگران بگویند چه کاری انجام دهند آنها را تشویق می کنند که به نتایج دست یابند و هرجایی که مقدور باشد صبر و شکیبایی به خرج می دهند مگر در مواقع خطرآفرین و اضطراری که قاطعیت لازم است.
حساس به احساسات:هرجا که لازم به انتقاد ازدیگران لازم باشد،این کار را به صورت محرمانه و به صورت سازنده انجام می دهد و از فضیلت آبرو و پیشرفت تمجید می کنند و به عزت نفس دیگران حساس هستند..
مدیران اطلاع دهنده:کارکنان خود را در جریان امور قرار می دهند و در توزیع انتخابی و مناسب اطلاعات تبحر دارد .
(روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان)