ظرفیت ها،فرصت هاو چالش های حوزه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان
ظرفیت ها،فرصت هاو چالش های حوزه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان
بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ،در خصوص برگزاری بیست و ششمین اجلاس ویدئو کنفرانسی سراسری مدیران استانی،با توجه به اینکه استان اصفهان به عنوان قطب پژوهش دانشگاه فرهنگیان مأمور به جمع آوری و ارائه مسائل مربوط به حوزه پژوهش دانشگاه فرهنگیان از سایر استان ها شده است ، دکتر تقی آقاحسینی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک نهادعلمی و آموزشی، باید نقش موثری درمسئله یابی در حوزه تعلیم و تربیت و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات وموانع آن داشته باشد،ظرفیت ها،فرصت هاو چالش های حوزه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را به شرح زیر مشخص کرد.
ظرفیت ها و فرصت ها
-وجود اعضای هیات علمی توانمند در رشته های مختلف علمی..
وجود دانشجویانی مستعد و دارای رتبه های بالای کنکور وعلاقه مند به انجام فعالیت های پژوهشی
دسترسی مستقیم به حوزه گسترده تعلیم و تربیت جهت اجرای فعالیت های پژوهشی.
گستردگی حوزه پژوهش با توجه به وجود مراکزآموزشی دانشگاه درهمه استانها و مناطق کشور.
وجود نشریه ها و مجلات متعدد علمی – تخصصی دانشگاه در رشته های مختلف برای چاپ آثار پژوهشی همکاران.
برگزاری همایش های ملی، منطقه ای و استانی و جشنوارههای متنوع پژوهشی.
.وجود طرح مشاور پژوهشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی جهت آشنایی آنان با فرآیند پژوهش.
فراهم بودن زمینه همکاری های پژوهشی با دانشگاه های مادر وسایر مراکز آموزش عالی هر استان بر اساس تفاهم نامه های موجود
.چالش ها و تنگناها
پایین بودن سطح انگیزشی و میزان مشارکت اعضای هیئت علمی درفعالیت های پژوهشی.
مغفول ماندن کاربست یافته های پژوهشی در اصلاح فرآیندها و روشهادر دانشگاه.
• ارتباط ناکافی و ناهماهنگی میان حوزه های پژوهش و اجرا.
• محدود بودن منابع مالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام پژوهش.
طولانی بودن زمان و فرآیند چاپ کتابهای تألیفی و یا ترجمه اعضای هیئت علمی توسط انتشارات دانشگاه.
محدودیت در اعطای فرصت های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی.
عدم وجود شورای پژوهشی مسثقل در استان ها.
ناکافی بودن مشوق های لازم ) از قبیل پژوهانه( برای ترغیب اعضای هیات علمی به انجام پژوهش،).
محدود بودن تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی در پردیس ها.
محدود بودن اعضای هیئت علمی بین رشته ای.
ناکافی بودن فرصت اعضای هیئت علمی برای انجام پژوهش.
عدم حضور کارشناس متخصص و آشنا به علم اطلاعات و دانش شناسی و
کارشناس مستقل امور پژوهشی در پردیس ها.
نیاز به ارائه بازخورد دقیق، روشن و به هنگام در بررسی طرح های پژوهشی ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی.
طولانی بودن روند پاسخگویی به طرح های پژوهشی ارسالی توسط همکاران.
نیاز به مسأله یابی در موضوعات پژوهشی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان در ابعاد آموزشی، فرهنگی و تربیتی.
در دسترس نبودن کتابخانه الکترونیکی دانشگاه برای استفاده اساتید ودانشجویان به ویژه در دوره کرونا.
راهکارها
پیش بینی پست معاونت پژوهشی یا مدیر پژوهش برای مدیریت های استانی جهت تسهیل امورپژوهشی.
قطب بندی کشور برحسب ظرفیت های علمی و پژوهشی، و ارائه سهمیه پژوهشی متناسب به هر قطب کشور.
تهیه بانک اطلاعاتی از توانمندی ها و علائق پژوهشی اعضای هیئت علمی در سطح کشورواستانها.
تعیین اولویت های پژوهشی منطقه ای و عقد قرارداد با استان ها به منظور جلوگیری از موازی کاری در استان های کشور.
تعیین اولویت های پژوهشی با توجه به چالش های موجود در آموزش و پرورش و مأموریت
های دانشگاه.
در نظر گرفتن منابع مالی و تخصیص بودجه کافی برای انجام پژوهش و مشوق های تأثیرگذار.
ایجاد ارتباط موثر بین حوزه های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با بخش های پژوهشی وزارت آموزش و
پرورش.
ایجاد بستر مناسب برای نظریه پردازی با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی.
برگزاری کارگاههای علمی و آموزشی از قبیل روشهای تحقیق پیشرفته در حوزه آموزش،
استفاده ازنر م افزارهای پژوهشی جهت تحلیل داده های کمی وکیفی و ... با هدف توانمندسازی اعضای هیئت علمی.
ترویج اقدام پژوهی مشارکتی به منظور ارتقای فرهنگ پژوهش و جستجوگری در بین اساتید و دانشجویان.
انعقاد تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش به منظورعضویت اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در
شورای تحقیقات استانها با هدف تحکیم پیوند ساختاری وفرآیندی بین این دو نهاد.
لحاظ کردن امتیاز ویژه در فرم های ترفیع و ارتقایاعضای هیئت علمی به پژوهش های تربیتی و آموزشی
انجام شده در دانشگاه و مقالات منتج از آنها.
تلاش در جهت ارتقای کیفیت برنامه های پژوهشی )همایشها، نشست ها و ...(.
سرمایه گذاری بیش تر دانشگاه برای انجام پژوهش کاربردی متناسب با مأموریت های دانشگاه و نیازهایآموزشی و تربیتی.
بازنگری و بروزرسانی استراتژی ها و شیوه نامه های حوزه پژوهشدر سطح دانشگاه.
. پیش بینی لازم جهت اطلاع رسانی نتایج یافته هایپزوهشی به ذی نفعان.
پیش بینی لازم جهت کاربست یافته های پژوهشی در قالب ارائه بسته آموزشی توسط پژوهشگر.
پیش بینی اشتراک پایگاه های علمی بین المللی جهت استفاده پژوهشگران دانشگاه.
پیش بینی سامانه یکپارچه برای صدور گواهیشرکت افراد در برنامه های حوزه پژوهش.
استفاده از ظرفیت و توانمندی علمی – پژوهشی مأمورین آموزشی و مدرسین مدعو در انجام فعالیتهای پژوهشی.
تدوین تقویم زمانی سالیانه برای انجام فعالیت هایپژوهشی.
ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی – پژوهشی داخل و خارج از کشور در حوزه آموزش و تربیت معلم.
جلب همکاری پژوهشگران نام آشنا و برتر حوزه پژوهش جهت استفاده از تجارب آنان و ایجاد انگیزه
در اساتید و دانشجویان.
نظارت کافی و دقیق بر کیفیت پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد.
با تشکر از زحمات استان هایی که با ارسال پیشنهادهای ارزنده خویش ما را در ارائه این مطالب یاری رساندند
استان های: همدان، قزوین،گلستان،کرمان، قم،سمنان،یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی ،خوزستان، اردبیل،آذربایجان غربی، بوشهر، ایلام، زنجان، کردستان، البرز