نقش ارتباطات در سازمان
شبکه ارتباطات شریان حیاتی سازمان و نیرو دهنده ی عمده در سازمان است که اهداف سازمان را با افراد پیوند می دهد و سازمان را به یک سیستم پویای همکارانه تبدیل می کند.
مدیریت سنتی تأکید ناچیزی بر ارتباطات داشت و ارتباطات سازمانی بیشتر به صورت دستوری و از بالا به پایین بود.ولی امروزه با توجه به حجم اطلاعات و گسترش علوم ، ارتباطات و سیستم های نوین ارتباطی اهمیت ویژه ای در سازمان ها پیدا کرده است.
ارتباطات غیر رسمی و پل های ارتباطی در سازمان باعث انتشار سریع اطلاعات می گردد. بسیاری از نزاع ها و تعارض های سازمانی در اثر سوء ارتباطات ایجاد می شود یعنی سوء ارتباطات منجر به سوء تفاهمات می گردد.
بیشتر فعالیت های روزانه نیاز به ایجاد ارتباط با دیگران دارد.ارتباطات اطلاعات لازم برای کارکنان را فراهم می کند و بین همه ی وظایف مدیریت سازمان مانند برنامه ریزی ،سازماندهی و کنرل پیوند ایجاد می کند.
هر مدیر بیش از هشتاد درصد وقت خویش را صرف صحبت کردن،خواندن،گوش کردن و نوشتن می کند
ارتباطات فرایندی است که افراد می کوشند با نشانه ها،کلمات و علائم ،پیامی را به یکدیگر منتقل نمایند .ارتباطات می تواند به صورت یکطرفه یا دوطرفه انجام شود ،ارتباطات یکطرفه با سرعت بیشتری انجام می شود و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر است و از لحاظ سیاسی هم،منافع سیاسی دارد و شانس آشکار شدن معایب را کاهش می دهد ولی در ارتباطات دوطرفه که با بازخورد همراه است ارسال پیام با دقت و صحت بیشتری انجام می گردد و اشکالات و معایب احتمالی برطرف می گردد،هرچند زمان و هزینه ی بیشتری صرف می گردد و همچنین موجب تقویت احترام متقابل در سازمان می شود.
برخی از عوامل ویژه برای ارتباطات :
+ مجاری ارتباطی به طور دقیق شناخته شود.
+ کانال ارتباطی رسمی مشخصی برای هر یک از اعضای سازمان موجود باشد.
+ مجاری ارتباطی تا حد امکان کوتاه و مستقیم باشد.
+ ضمن فعالیت سازمان خطوط ارتباطی قطع نگردد.
+ هر ارتباطی بطور رسمی معتبر باشد.
برخی از موانع ارتباطی و راه برطرف کردن آنها:
= اختلاف در ادراک : افرادی که رمینه ی دانش ،فرهنگ و تجربه ی متفاوتی دارند،اغلب از یک موضوع یکسان ،برداشت متفاوتی دارند بنابراین پیام بطوری بیان شود که برای همه قابل درک و روشن باشد،گرفتن بازخورد از گیرنده راه حلی برای ادراک درست گیرنده پیام است.کلمات و علائم باید نزد فرستنده و گیرنده معنای یکسان داشته باشد.
= عواطف: کنش های عاطفی مانند عصبانیت،محبت،حسادت،استرس در چگونگی ارسال و ادراک پیام تأثیر می گذارد بنابراین باید عواطف را بشناسیم و نسبت به آنها آگاهی داشته باشیم و جو منطقی باز و توأم با اعتماد ایجاد کنیم.
= تأثیر عوامل غیر کلامی :پیام های ما تحت تأثیر حرکات بدن،پوشش ظاهری،حالات چهره و رفتار ما قرار می گیرد بنابراین در ارتباطات فردی به این عوامل توجه کنیم و آنها را مدنظر قرار دهیم.
(روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان)