اهداف دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی
ماموریت دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، دستیابی به درک صحیحی از کیفیت عملکرد مدیریت، ورودیها، فرآیندها و بروندادها میباشد. این مدیریت با هدف بهبود مستمر کیفیت و ترسیم تصویری واقعی از عمل، علاوه بر کارکردهای مدیریتی، وضعیت زیر نظام های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و سایر خدمات تخصصی ارائه شده ی دانشگاه را با اهداف ذیل ارزیابی مینماید:
اهداف دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی
✓ تحلیل نظاممند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد دانشگاه در تمامی حوزه ها به منظور تحلیل، درک و تدوین سناریوهای آینده، از طریق شناسایی نظاممند نیازها و انتظارات حال و آینده گروههای هدف
✓ نهادینه سازی و اشاعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه
✓ نهادینه کردن ارزیابی درونی به عنوان یکی از فرایندهای اصلی برنامهریزی بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اجرایی دانشگاه
✓ درک وضع موجود، مطلوب و بازنگری استراتژی و خط مشی های سازمان به منظور تحلیل، درک و تدوین سناریوهای آینده، از طریق شناسایی نظاممند نیازها و انتظارات حال و آینده گروههای هدف
✓برنامهریزی تعاملی در تقابل منافع دانشگاه و ذینفعان از طریق پایش و ارزیابی متداومِ عوامل درونی و بیرونی و ارائه بازخوردهای عملیاتی و اقدامات اصلاحی
✓ تقویت نظام آموزش و تربیت دانشجومعلمان مبتنی بر نتایج ارزشیابی کیفیتِ تدریسِ اساتید، توسط دانشجومعلمان
✓ استقرار چرخه مدیریت بهره وری برای جلوگیری از تکرار انحرافات، رفع نقایص و ارائه راه حلهای متناسب و کمک به تصمیم گیری در مورد ادامه، توسعه یا توقف برنامه ها
✓ توسعه مسئولیتپذیری و ارتقای نظام پاسخگویی در مورد عملکرد برنامهها
✓کالیبره سازی ابزارهای سنجش و ارزیابی اقدامات و عملکرد کارکنان در حوزههای مختلف دانشگاه
✓شناسایی و پایش مدام آسیبها و چالشهای عملکردی و ارائه به گروه تعالی سازمانی جهت ترمیم و بهسازی
✓تدوین دستورالعملها و فرایندهای نظارت و ارزیابی
✓ افزایش بهره وری، توان و خودباوری اعضای دانشگاه
✓ تأمین اطلاعات درست، کافی، به موقع و قابل اطمینان جهت تصمیمگیری مؤثر مدیران برا ی پیش بینی اثربخشِ عملکردِ آتی دانشگاه، توسعه واحدها در چارچوب نظام ارزیابی درونی، خودآگاهی و خود تقویتکنندگی آنها
✓نظارت بر میزان انطباق عملکرد با مأموریت و اهداف دانشگاه و پیشرفت برنامههای آن
✓ارایه تصویر واقعی از سازمان از طریق تدوین و تولید گزارشهای عملکردِ فردی و سازمانی
✓ شناسایی نیروی انسانیِ کارآمد و مراقبت و قدردانی شایسته و به موقع از آنان
✓درک میزان رضایتمندی ذینفعان و برنامهریزی در جهت تعادلبخشی و ارتقای آن در تمامی ابعاد
همچنین این دفتر , اجرای برنامه های زیر را بر عهده دارد:
✓ارزیابی مولفههای نظام دانشگاهی
✓ارزیابی کیفیت عملکرد زیر نظام های دانشگاه
✓ارزیابی میزان تحقق سند راهبردی، سیاستها، برنامههای سالانه دانشگاه
✓ ارزیابی میزان تحقق مولفههای بهبود و تحول نظام اداری
✓ارزیابی میزان موفقیت در اجرای مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه
✓تشکیل و راهبری شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و کارگروههای تخصصی
✓ ارزیابی کیفیت عملکرد منابع انسانی مورد تأکید(کارکنان,سرپرستان سراهای دانشجویی و...)
✓ نظارت بر صحت اجرای برنامه درسی قصد شده در هر نیمسال
✓ ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه از منظر دانشجویان
✓ ارزیابی کیفیت امور پژوهشی استادان
✓ ارزیابی کیفیت برگزاری همایش، نشست و برنامههای مناسبتی
✓ بررسی کیفیت اعطای گواهی صلاحیت حرفهای استادان مدعو
✓ مراقبت و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، آیین نامهها و مقررات دانشگاه
✓ارزیابی درونی گروههای آموزشی
✓بازدیدهای نظارتی و ارزیابیهای ویژه و موردی از واحدهای تابعه