رئیس دانشگاه فرهنگیان درجمع دانشجویان استان اصفهان:
راهیابی به دانشگاه تربیت معلم، توفیق الهی است
دراین نشست که با حضور دکتر حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، و دکتر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری ودیگرمسوولان دانشگاه فرهنگیان با فعالان انجمن ها و تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان برگزار گردید، نقطه نظرات دانشجویان در زمینه های مختلف تشریح شد.
دکترخنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در سفر خود به اصفهان، در نشستی که با دانشجویان و نمایندگان انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی داشت، با اشاره به جایگاه روبه رشد دانشگاه فرهنگیان، راهیابی دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان را توفیق و فضل الهی دانست و افزود: شما بسیار ارزشمند هستید چرا که با شناخت و عشق به معلمی، وارد این عرصه شدید.
وی داشتن عشق به معلمی را از الزامات ورود به این حرفه برشمرد و اظهار کرد: معلم کارگاه آدم سازی است شما منبع تاثیر بوده و نقش پایدار اجتماعی و فرهنگی خواهید داشت.
ایشان در ادامه گفت : نقش اساتید در ترغیب دانشجویان به شغل معلمی بسیا رموثر است واساتیدی که دانشجویان را نسبت به انتخاب دانشگاه فرهنگیان دلسرد کننده در دانشگاه جایگاهی ندارند و با تاکید بر اهمیت کلام و تاثیر سخن، افزود: یک سخن نادرست می تواند منجربه تخریب ذهن شود. دکتر خنیفر تصریح کرد: با اساتیدی که برخلاف اهداف تعلیم و تربیت در دانشگاه های تربیت معلم رفتار می کنند، برخورد جدی می شود.
در ادامه این نشست دکتر طاهری نیا، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، پس از شنیدن نقطه نظرات دانشجویان، رکن ثابت نظام تعلیم و تربیت را معلم نامید و دانشجو را جریان سیالی توصیف کرد که وارد این چرخه زلال می شود و برای سالم ماندن باید از سرچشمه، زلالیت را به آن تزریق کنیم. وی گفت: بروز شدن و تعالی نظام تعلیم و تربیت مستلزم تقویت و تزریق دانش است. وی رسالت محوری را از مزایای دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و با اشاره به برهه های آموزش محوری دانشگاه ها در نسل نخست خود، پژوهش محوری و سپس کارآفرینی دانشگاه ها برطبق نیاز روز را، روند توسعه دانشگاه های نسل سوم و چهارم دانست. وی در بیان تعریف کارآفرین بودن دانشگاه گفت: دانشگاه باید دانش آموخته ای را تربیت کند که بتواند برای خود، کار تولید کند و منتظر نماند و هر دانشگاهی بتواند زمینه کار و اشتغال دانشجو را زودتر فراهم کند، موفق است. دکتر طاهری نیا، رسالت محوری دانشگاه تربیت معلم را با اذعان به اینکه شغل فارغ التحصیلان، تضمین شده است و از بدو ورود به دانشگاه، از مزایای شغلی برخوردار می گردند، بیان کرد. وی دیگر مزایای زندگی در فضای تربیت معلم را مسوولیت پذیری، تجربه کار گروهی، شناسایی محدودیت ها و خودساختگی را عنوان نمود و گفت: مشارکت در کارهای جمعی و گرامیداشت مناسبت ها، مشارکت در تهیه نشریه، مقاله نویسی، فعالیت های فرهنگی هنری و حضور شبانه روزی، به توانمندی های اجتماعی و جامعه پذیری و قابل اعتماد شدن افراد کمک می کند و هوش هیجانی و روحیه تعامل را در دانشجویان تقویت می کند. وی افق پیش رو برای دانشگاه فرهنگیان و ارتقائ مدارج علمی دانش آموختگان را مطلوب ارزیابی کرد و پختگی و کسب تجربه مدیریتی را از نتایج تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دانست. معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان از طرح هایی که در راستای حمایت از فعالیت های پژوهشی و ثبت اختراعات دانشجویان تعیین شده اند، خبر داد و افزود: در تهیه و ارسال مقاله، ترجمه و ارائه مقالات در همایش ها، حمایت می شود.
در ادامه، دکتر ابراهیمی، مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، از فرصت های بزرگ و قابل توجه در دانشگاه فرهنگیان سخن راند و تعالی را، رهاورد تلاش، تمرین و سلطه برخود و از خودگذشتگی دانست. وی با عنایت به اینکه دانشجوی معلم ما حق دارد از بهترین خدمات در حالی بهره مند گردد که خود در این خدمات مشارکت دارد، گفت: این خدمات، مبتنی بر قابلیت های دانشگاه است و قابلیت رشد در ابعاد سیاسی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را دارد. وی عنصر تحول را اندیشه انسانی دانست که در بعد مکان، معنادار نیست و باید سیال باشد تا از حوزه های مختلف دانش بهره مند گردد و منجربه پایه هایی برای تحول و تعالی فرد شود. دکتر ابراهیمی، زمان را فوق العاده گذرا دانست و افزود: ما زمان اندکی برای رشد تعلیم و تربیت بعنوان مرکزی رشد دهنده داریم و اگر مرکز تربیت معلم به مرکزی برای رشد و تعالی تبدیل شد، امیدوار به موفقیت هستیم. وی رضایتمندی دانشجو از خدمات دریافتی را تعریف کیفیت خدمات تربیت معلم عنوان کرد و یادآور شد: معلم باید بر عواملی مثل دانش موضوعی ، دانش عمومی و دانش تربیتی مسلط شود و پیشران خوبی برای دانشگاه فرهنگیان باشد. زیرا اعتبار دانشگاه فرهنگیان این است که خود را کانون تحول و تعالی نظام آموزش و پرورش می داند و لذا، خروجی ها علاوه بر تبدیل شدن به برندی قابل افتخار، باید بتوانند ادعای قابل افتخار خود را درعمل و مقایسه نتایج و دستاوردهای یادگیری در عرصه مدرسه، به چالش بکشند. مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که دانشجویان بتوانند ارتقا دهنده و جبران کننده کاستی ها و نواقص دانشگاه فرهنگیان باشند