دکتر خنیفر در جمع استادان و مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان:
معلم را نمیتوان وارد کرد و همیشه باید معلمان مهارت دیده برای آینده جامعه پرورش داد
ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: از سال 91 تا 96 با چالش هایی در دانشگاه فرهنگیان رو به رو بودیم ، در سال 1400 دو سوم معلمان بازنشسته شده و با سونامی کمبود معلم مواجه می شویم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، دکتر خنیفر در نشست با استادان، مسئولان پردیس ها و مراکز استان اصفهان که در پردیس فاطمه زهرا (س) برگزار شد، با تاکید بر اهمیت حرفه معلمی آن را توفیقی الهی دانست و اظهار کرد: ائمه معصومین (ع) در کنار جهاد کار معلمی و آموزش را داشته اند، همچنین غالب رفتارهای امیر المومنین (ع) جنبه آموزشی داشته است، کار معلمی بسیار ارزشمند و فراسرزمینی بوده و معلم دنیا و آخرت را با هم خواهد داشت.
وی با اشاره به ابعادمختلف قرآن و زندگی ائمه معصومین بر پژوهش در خصوص آیین و مکتب مان تاکید و اظهار کرد: تحقیق در این زمینه نیازمند توجه بیشتری است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکیدبر اهمیت و حساسیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: چراغ تربیت معلم هیچ گاه خاموش نمی شود زیرا معلم را نمیتوان وارد کرد و همیشه باید معلمان مهارت دیده برای آینده جامعه پرورش داد.
وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار سنگین است و باید برای جبران نیاز به معلم کار انقلابی و بزرگی انجام داد، گفت: از سال 91 تا 96 دانشگاه با چالش هایی رو به رو بود همچنین در سال 1400 دو سوم معلمان بازنشسته خواهند شد و با سونامی کمبود معلم مواجه می شویم.
دکتر خنیفر با تاکید بر اهمیت برنامه سازی و آینده پژوهی برای تامین معلمان مورد نیاز و کاهش مسائل این عرصه، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید فعالیت ها را شروع کرده و با مشکلات و چالش ها رو به رو شود تا بتواند به ارتقای معلمان دست یابد.
وی با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات بازنشستگان، تصریح کرد: با مساعدت دولت و همکاری کمیسیون های مجلس و ادامه این حمایت ها می توانیم در پنج سال آینده به آمار تامین معلمان مورد نیاز دست پیدا کنیم.
دکتر خنیفر با بیان اینکه باید معلم تراز انقلاب اسلامی، آموزش دیده و تربیت شود، اظهارکرد: نظام تعلیم و تربیت نیازمند نیروهای ماهر و آموزش دیده است.
وی با اشاره به قرار گیری میزان بهره هوشی کودکان کشور جزو 10 کشور نخست دنیا و لزوم پرورش ویژگی های مسوولیت پذیری و تعهد در آنان، تصریح کرد: در کشور ژاپن آموزش دوره ابتدایی را گذرنامه زندگی می نامند و باید سعی کنیم دانش آموزان این گذرنامه را با موفقیت طی کنند. نباید به دنبال مقصر باشیم باید تمام تلاشمان را کنیم تا فرزندان مان به جایگاه شایسته ای دست یابند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه باید آموزش و اخلاق را در کشورنهادینه کنیم، افزود: گذشت، فداکاری و تعهد را سر لوحه کارمان قرار دهیم تا فرزندانمان با الگو پذیری بتوانند نقش های خوبی را در جامعه آینده ایفا کنند.
وی آموزش بهینه و انتقال مهارت آموزی به دانش آموزان را از وظایف والدین و معلمان دانست و گفت: امروز وضع نظام تعلیم و تربیت مطلوب نیست و وظیفه معلمان در این زمینه بسیار سنگین است، معلمان باید با آموزش بهینه، دانش آموزانی با مهارت و آموزش دیده تربیت کنند.
دکترخنیفر با بیان اینکه با تصویب قوانین جدید تلاش می کنیم تا دانشگاه فرهنگیان از دیگر دانشگاه ها متمایز شود، افزود: طی پنج سال آتی ،می توانیم در استان ها 30 مجله علمی و رفاهی را راه اندازی کنیم همچنین درصدد تقویت هیات های علمی دانشگاه فرهنگیان در آینده هستیم.
در ادامه این نشست دکتر طاهری نیا، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در حوزه پژوهشی فرایند سیاست گذاری را بر مبنای کار گروهی و مشارکت اهل ایده پایه ریزی کردیم، گفت: ایده پردازان دانشگاه فرهنگیان می توانند ایده های خودشان را به این معاونت ارائه کنند تا از آنها برای ارتقاء دانشگاه بهره لازم برده شود.
معاون پژوهش وفناوری ادامه با اشاره به رونمایی از دایره المعارف دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در این دایره المعارف تجربه ها، اسناد و پیشینه تربیت معلم درج خواهد شد، همچنین موزه اسناد تربیت معلم کشور نیز در دو بخش تصویر و اسناد افتتاح خواهد شد.
دکتر طاهری نیا با بیان اینکه در حوزه منابع مبتنی بر سرفصل های درسی با ضعف روبرو هستیم افزود: ضروری است افرادی که در حوزه تخصصی نیازمند تالیف منبع هستند منتظر فراخوان نباشند و پژوهشهایشان را ارائه کنند.